Nettet får føtter – presentasjon for Norsk Markedsanalyse Forening

Categories markedsføring, mobil, presentasjoner

«Nettet får føtter» kalte jeg min presentasjon på frokostseminar hos Norsk Markedsanalyse Forening på Aker Brygge, 15. april 2010.

Tittelen henspiller på det faktum at internett blir mer og mer mobilt.

Innen 2015 mener Morgan Stanley at det mobile nettet vil være større enn nettet fra maskiner som «står stille». Det betyr nye utfordringer og muligheter, både for firmaer, organisasjoner og personer.

Hvis du liker presentasjonen – og er på Facebook – trykk gjerne «liker» her:

Noen stikkord

Mobilen er mer privat enn datamaskinen. Den er din og bare din, som Gollum ville sagt. Du har den med overalt og med nye smarte telefoner vet mobilen alltid hvor du er pga. GPS.

Trend #1: Nå
Mer og mer av det du ser på nettet skjer akkurat nå. Du får nyheter på Twitter fra journalister og «vanlige» brukere som dekker saker, du ser livestreams og får kontinuerlige oppdateringer. Twitter har akselrert denne trenden – og satt opp farten på nettet.

Tjenester som bambuser, ustream og qik gjør at alle med en smart telefon kan sende live til verden.

iTunes, Kindle, Audible og Spotify skjemmer oss bort med å få tilgang til det innholdet vi vil ha nå. Vi lever i en alder av «instant gratification».

Trend #2: Her
Tjenester som brightkite, foursquare og gowalla lar deg fortelle vennene dine hvor du er. Det fører til flere muligheter for å treffe på de menneskene du liker på steder som dere liker. Du ser hvor vennene går og dette er en mulighet for forretninger til å pleie faste kunder med spesielle tilbud.

Nye nettjenester og nettsider må ta hensyn til brukerens kontekst og sted. Hvorfor skal et nettsted se likedan ut hvis jeg kikker innom fra en gate i Berlin som fra et fjell på Vestlandet? Det er tapte muligheter både for annonsering og tilpasning til brukerens behov!

Annonsering basert på sted vil bli stort. Det er bare et spørsmål om tid før Facebook skrur på lokasjoner på statusoppdateringer, noe som gir helt nye måter å nå kunder på.

Trend #3: Alltid på
Norske nettsider får mer og mer trafikk fra mobile enheter, og iPhone leder an. Trafikken på det mobile nettet antas å øke med 66 ganger fram mot 2013 og alt i 2015 vil det mobile nettet være større enn det stasjonære nettet.

Trend #4: Betaling
Paypal eksperimenterer med såkalt «bump» hvor småpengene blir overflødige. Facebook Credits vil nye muligheter for betalingsløsninger for kundene dine.

Trend #5: Apps
Apple har sendt ut over 3 milliarder apps fra AppStore. «There’s an app for that» – det er en app for alt! De digitale platene – iPad og Kindle – gjør at enda flere blir vant til å konsumere digitalt innhold på farten.

Ford og flere andre bilselskaper innfører apps i biler. Både som underholdning på passasjerenes skjermer men også som systemer som gir sjåføren relevant informasjon om veien. Samsung, Sony og Grundig har alle klare tv-apparater med apps som ikke krever egen pc i stua. Nett på tv kommer til å ta av i 2010-2011.

Trend #6: Det sosiale nettet er navet
Og midt i alle disse trendene sitter de sosiale nettverkene som navet. Folk organiserer mer og mer av hverdagen sin rundt sosiale nettverk, først og fremst Facebook men også en rekke andre nettverk, både profesjonelt i forhold til jobben og til avkobling som interesser og spill.

Facebook er nå Norges 3. største medium, med hele 41% av befolkningen innom en gjennomsnittlig dag. Bare NRK1 og TV 2 er større. NRK P1 og VG Nett er passert.

Ikke ignorer Facebook, jeg tror veksten kommer til å fortsette enda en stund. Og er ikke overrasket om mesteparten av befolkningen som faktisk bruker internett har en Facebook-konto innen få år. Akkurat som alle «må» ha e-post nå, vil det samme skje med Facebook. Det blir vårt sosiale nav.

Facebook Comments
Global social media manager i Hurtigruten. Tidligere ansvarlig sosiale medier i VG og redaktør i NRKbeta.no. Bor i Oslo ved skogen.