Hvor bærer det hen?

Categories presentasjoner

På første dag av Software 2011 i Oslo, hadde jeg avslutningsinnlegget i den delen som kaltes «Weben er død. Vi viser deg veien videre!». Jeg hadde fått i oppdrag å snakke om nettopp dette: Veien videre.

Hvor bærer det hen? Hva slags store linjer finnes?

Det er aldri enkelt å spå. Men om man ser etter de tingene som er rett under overflaten og i ferd med å komme opp, får man et bilde som kan være forholdsvis presist. Mens jeg satt og forberedte denne bloggposten, kom analysebyrået Gartners rapport «Gartner Identifies 10 Consumer Mobile Applications to Watch in 2012». Vi er ganske enige for å si det sånn. Selve rapporten koster 2 000 dollar, men sammendraget kan du lese gratis.

Her er presentasjonen min fra Software 2011, og jeg skal gå igjennom hovedpunktene under. Alle engelske sitater er fra Gartners oppsummering av rapporten.

Presentasjonen var delt inn i fem kapitler – lenkene peker til riktig slide i presentasjonen:

1. Mobil
2. Her
3.
4. Ta på
5. Koble

Mobil

Om det er EN ting du skal ta deg råd til å gjøre med nettsiden din nå – i dag: Sjekk hvordan den funker på en moderne mobiltelefon. En iPhone og en Android-telefon. Svært mange vil få seg en overraskelse. Som oftest fordi du ikke kan lese hva som står der. Det er for mye informasjon og layouten er lagd for store skjermer.

Da mister du kunder og brukere på farten. Og dem blir det fler og fler av. Som du ser i presentasjonen er det nå over 30% av mobiltelefonene i de norske telenettene som er smarte telefoner (altså at de har en moderne nettleser, kan installere apps og har en GPS). Tallet stiger med 1 prosentpoeng i måneden og i salg regner man med at hele 70% av telefonene som blir solgti 2011 vil være smarttelefoner. I løpet av de neste fem år regner mange teleselskaper med at 80-90% av alle telefoner i bruk er smarttelefoner. Google sier at innen kort tid vil bruk av nett fra mobil overgå bruk av nett fra datamaskiner som står stille. Og de når antall nettbrukere i verden stiger fra ca. 2 milliarder nå til over 5 milliarder innen 5 år, vil nesten alle de 3 milliarder nye brukerne komme på nett ved hjelp av en smarttelefon.

Driver du innen reiseliv eller salg av lettkjøpte produkter som klær, forbrukerelektronikk og mote, så trenger du å fikse utseendet på de mobile nettsidene dine i går.

Her

Når etterhvert ganske mange mobiler har GPS, kan nettsider og tjenester tilpasses brukeren der han/hun er. Dette er i svært liten grad utnyttet i dag. Nesten ingen store nettsteder personaliserer automatisk basert på stedet du er. Her ligger det enormt spennende muligheter og vi ser tydelig noen av disse i de lokasjonsbaserte nettverkene som Gowalla og Foursquare og i den nye funksjonen hos Facebook; Places.

Location is one of the main enablers that deliver services to users based on their context and, Gartner expects the total user base of consumer LBSs to reach 1.4 billion users by 2014. … Gartner analysts believe context-aware services are a key trend for mobile apps, and location is a key enabler of that.

Hva kan du gjøre for å begynne å bruke dette i din business? Sett deg ned og tenk over hvor brukerne dine er på forskjellige tidspunkt i døgnet. Og hva de kan ha bruk for på det stedet og det tidspunktet. Tegn en linje ala den i slide nr. 7 og skriv på behov og sted under punktene. Det kan bli nyttig lærdom. Kanskje skal lokalavisen på nett vise trafikkinfo automatisk for brukere som er i lokalområdet i rushtidene, men ikke ellers. Kanskje skal sportsresultater fra den lokale klubben komme på topp for de som er i nabolaget. Kanskje skal den nærmeste butikken i kjeden sine tilbud vises på den mobile nettsiden OG at du har 45 minutter igjen til å gjøre kjøpet. Kanskje du skal fortelle hvor mange rom det er igjen og hvor langt unna brukeren er og at det er varm mat i spisesalen også når gjesten kommer om du driver et overnattingsted. Tenk konteksten til brukeren. Tenk tidspunkt og sted.

Context-aware applications provide improved user experiences by using the information about a person’s interests, intentions, history, environment, activities, schedule, priorities, connections and preferences to anticipate their needs and proactively serve up the most appropriate content, product or service.

Folk er online på mange flere steder underveis i døgnet. Ikke så rart, når nettet har fått føtter og er med i lomma hele tiden. Da kan du sjekke bussen med en trafikkapp, google produkter du skal handle, sjekke ut en bok noen anbefaler OG kjøpe den på mobilen (stakkars bokhandlere), finne musikk og streame eller kjøpe den, søke etter informasjon og finne veien. Det at du har nettet i lomma, gjør at folk blir mer utålmodige. De blir vat til raskere svar, hurtigere løsninger. Tjenester som Shazam, Spotify, iTunes og Kindle gjør at folk blir vant til å få tak i digitale varer de ønsker seg kun kort tid etter at de får lyst på dem. «The age of instant gratification». En utfordring. Hvordan tar du vare på disse behovene for dine kunder og brukere? Finner de enkelt det de leter etter? Kan de i det hele tatt på tak i de varene du har, eller ender de opp hos en konkurrent et helt annet sted?

I denne sammenhengen blir både søk, e-handel og betaling utrolig viktig. Folk må kunne finne, bestille og betale varene og tjenestene dine – på den lille skjermen. På enkelt vis.

Mobile search. Gartner advises search providers to build the experience around mobile to allow users access to immediate results and to take actions, given the short time span users have.

Mobile commerce. Today, mobile commerce is more of an extension of e-commerce but in a smaller form factor and with a more-streamlined experience.

Mobile payment. In order to get consumers on board, payment solution providers need to address ease-of-use for users and ease-of-implementation for customers without compromising security.

Ta på

Det siste året har det skjedd en utrolig utvikling innen bærbar datakraft. Apple lanserte iPad og verden gikk av skaftet. Først ved at alle skulle kjøpe seg en iPad, så ved at alle mediehus i verden skulle reddes av Apples vidunderbrett: Aviser, magasiner og nyheter skulle nå la seg pakke og betales og avisdøden skulle avlyses.

Det skjedde ikke.

Og kynikerne kunne sette seg bak med armene i kors og si «hva sa vi?»

Og ta grundig feil.

Tenk deg tilbake til da båten Mayflower braket opp på stranda på vestkysten av USA i 1620. Ut kom pilgrimene, monterte vogner og lasset ombord alt de skulle ha med seg inn i det ukjente terrenget. De mest optimistiske ropte hallaluja alt på stranden og så for seg gull og myrra. De største pessimistene satte seg med armene i kors og sa «hva sa jeg» når kjerrene ikke kom seg opp den første bakken engang.

Jeg sier: Hallllllooooooo? Vi har akkurat gått i land.

Vi har akkurat fått en helt ny måte å forholde oss til data på. Siden Apple populariserte det grafiske grensesnittet med sin Macintosh i 1984, har musa og senere styreplaten vært måten vi har kontrollert datamaskiner. Husker du egentlig hvor utrolig krøkkete det var å bruke en mus første gang? Du flytter på en stygg plastdings på bordet; noe skjer på skjermen der oppe. Wow. Mye kulere enn MS-DOS men la oss putte fingeren i jorda: Det er langt fra optimalt.

Fingrene dine derimot! De har du stukket både her og der siden du var 22 sekunder gammel.

Du har full kontroll. Du kan ta opp et hårstrå som ligger på en glatt tallerken, sette på deg kontaktlinser uten å trykke øyeballene inn i hodet og du kan kanskje spille piano med 10 fingre på en gang. Hendene våre er magiske. Vi er så godt som de eneste dyrene som har en tommel som vi bruker til noe, som gjør at vi har bygget fantastiske ting i tusenvis av år. Vi vet hvordan hendene funker selv om vi aldri har rørt en datamaskin.

Det er det som skjer nå. Plutselig er data tilgjengelig på en helt annen måte for en utrolig mye større del av befolkningen. Du kan ta på ting. Det betyr at unger og eldre og de som ikke kan og en hel rekke mennesker vil forholde seg til dataskjermer på en ny måte. Det er en revolusjon. En ta-på-revolusjon. Det vil forandre hvordan nettet ser ut. Det vil forandre hvordan vi bearbeider data, hvordan vi visualiserer data og hvordan vi tenker.

Og så forventer ganske mange at vi skal ha funnet ut av det i den andre motbakken. Hallllloooo.

Jeg gleder meg til de neste årene når Apple får konkurranse av Microsoft, HP med sitt webOS, kanskje Nokia får opp dampen, og når Android kommer med et OS lagd for peking. Det kommer til å bli en spennende reise. Derfor bekymrer jeg meg lite om at VG+ er som et litt kjipt ukeblad akkurat nå. Det kommer til å bli mye bedre enn VG på både papir og nett, når vi sammen har funnet ut hvordan, og vi får skrudd det til. Det er ingen annen måte. De første pyramidene så helt sikkert ut som en haug med steiner.

Koble

Hvordan kobler vi sammen den fysiske verden med den verden som lever i «skyen» – nettet? I det siste kapittelet på slidene mine nevner jeg såvidt to teknologier som kommer rullende; QR-koder og NFC – nærfeltskommunikasjon. Jeg skal heller komme tilbake til hva det betyr for deg som selger tilbyr produkter og tjenester. I mellomtiden kan du lese NRKbeta sin NFC-artikkel og så kan du teste det bildet her med en QR-app. Om du har iPhone, søk på i-nigma i App Store. Har du et annet OS, finnes det en rekke lesere som lar deg lese QR-koder.

High-end devices have an increased sensor and processing capability that enable sophisticated applications to recognize the user’s surroundings, including specific objects of interest.

Test på denne koden, som er den samme som er på slide 44:

Både QR og NFC gir deg mulighet til å koble fysiske gjenstander til nettet eller utvidet informasjon. Det er et utrolig spennende konsept og det «missing link» mellom f. eks. trykkmedier og nettet. Med QR-koder kan du sende kundene rett inn i nettbutikken din – på riktig side og riktig produkt. Og du kan måle når de gjorde det = svar på om informasjonen din på papir funket.

Mobile apps themselves will not only generate good revenue ($15.9 billion in expected end-user spending in 2012) but will also drive hardware sales, advertising spending and technology innovation. Gartner expects brand companies to increasingly shift their marketing budget to the mobile channel, and experiment with cutting-edge apps to capture marketing and sales opportunities. Companies, as well as technology and service providers, that stay abreast of the latest developments could make their products stand out from the pack, enhance brand image and retain user loyalty.

Kommentarfeltet er åpent!

Oppdatering

Morten Josefsen lenker i kommentarfeltet til denne presentasjonen fra Kleiner Perkins Caufield & Byers – der de samme trendene er tilstede: Mobil, mobil, mobil.


Om Øyvind Solstad:
Øyvind Solstad er kommunikasjonsrådgiver i Carat i Oslo. Han har spesialkompetanse på sosiale medier, mobil og kundedialog. Han var inntil mai 2010 redaktør i NRKs teknologiblogg NRKbeta.no.

Har du et spørsmål eller sju, ikke nøl med å sende en e-post eller ringe.

Facebook Comments
Global social media manager i Hurtigruten. Tidligere ansvarlig sosiale medier i VG og redaktør i NRKbeta.no. Bor i Oslo ved skogen.