Hvorfor Mr. Melk bryter Facebooks regler for markedsføring

Categories markedsføring, sosiale medier

Oppdatering: Les gjerne kommentarfeltet og alle oppdateringene på slutten av artikkelen før du trekker endelig konklusjon!

I dag begynte flere av vennene mine på Facebook å skrive om hvorfor de vil ha skiene til Mr. Melk – hovedpersonen i Tines nye reklame for melk.

Reklamen er tøff! Utvilsomt inspirert av Old Spice Guy – men med en bra norsk tvist:

Så langt alt vel. En bra reklame, og folk snakker om den. Neste trinn er å lage en Facebook fanside, som i skrivende stund har rundt 600 fans.

Men Mr. Melk vil gi bort skiene sine. Det er til og med lagt ut annonse på finn.no. Om du skriver en god begrunnelse for å få skiene, så blir de dine. Problemet er bare at dette ikke er tillatt på Facebook. Du har ikke lov å bruke basisfunksjonene i markedsføring med premier. Kort fortalt betyr det at du ikke kan gi folk premier for å skrive statusoppdateringer, kommentarer, trykke «like», poste bilder/videoer eller tagge bilder.

Tine går til og med så langt som å be om følgende i annonsen på finn.no:

Del gjerne et bilde eller to på veggen min som viser at du er den rette til å kjøre på disse skiene. Skiene er av type Line Prophet 115 og er 179 cm lange (153-115-142mm) – og selvfølgelig helt hvite!!! Bindingene er av typen Marker Duke 16 Large.

Dette er dobbelt feil. Ber både om begrunnelser og bilder. Begge deler er ikke tillatt.

Her er en lengre forklaring for hvorfor merkevarer ikke kan bruke basisfunksjonene i Facebook i konkurranser.

Noen i Tine – eller konsulentene de bruker – har ikke lest reglene. Ofte når noen sier fra om slikt, blir noen sure og sier at dette er da uskyldig moro. Les derfor siste delen av forklaringen hvorfor dette er en fin og logisk regel.

Oppdatering: Fått første respons fra Tine. Imponert over raskt svar på en fin lørdag med sol. Men ikke så imponert over svaret:

@alftore @marteklouman @osol Vi sjekker opp saken 🙂 det var ikke noe krav om deltakelse på FB men ser gråsonen @petterhoie

Dette er IKKE en gråsone. Mr. Melk oppfordrer til begrunnelser om hvem skal få ski (altså premier) mot å skrive statusoppdateringer eller å poste bilder. Det er som jeg sier over et soleklart brudd på reglene. Og det handler ikke om du må være fan av siden eller ikke, men altså oppfordringen om å bruke basisfunksjoner i Facebook til å vinne premier. Det er ikke tillatt – med mindre det gjøres i en app (som de som ikke er interessert i kan blokke).

Oppdatering 2: Et firma som driver med sosiale medier lenket til bloggposten min og postet den på veggen til Mr. Melk. Den er nå borte igjen. Hvis det er Tine som har tatt den bort, så synes jeg det begynner å bli ganske tåpelig. Med alle mulige forbehold om at det var den som postet den som tok den bort selv!

Oppdatering 3: Har nå fått svar fra Yako, og det var ikke de som fjernet kritikken på veggen til Mr. Melk. Altså var det Tine selv. Det synes jeg er veldig dårlig stil, Tine!

Yako har et annet poeng – som illustrerer hvorfor mange gir blaffen i reglene: Det skaper oppmerksomhet og de får heller ingen straff om de blir tatt:

Synd at slike konkurranser nesten aldri blir fulgt opp av Facebook. Blir bare mer PR til Tine….å fansiden blir større når vi blogger og twittre om det 😛

Mr. Melk får nå masse oppmerksomhet. Ville faktisk ikke forundre meg om pressen plukker opp dette, noe som blir enda mer oppmerksomhet. Som igjen betyr flere fans for Mr. Melk og mer markedsføring for Tine.

Problemet er derfor at straffen for å bryte reglene er for slappe. I verste fall stenges veggen – men det er så sjelden at det nesten kan telles på en hånd. Hvis Facebook skal være en seriøs kanal for markedsføring, synes jeg personlig at de som ikke følger reglene burde få en hardere smekk enn å få beskjed om å fikse det de har gjort. Hva synes du?

Oppdatering 4: Mr. Melk har svart på veggen sin:

Mr Solstad, jeg takker for engasjementet. Dette er egentlig ikke min kopp med melk, men jeg håper jeg ikke har gjort noe galt ved å gi bort skiene mine til en av de som har svart på FINN-annonsen. Mine venner i Tine er på saken. Hilsen Mr. Melk

Liker svaret fordi det er «in character». =) Men det er nå ikke engang slik at Mr. Melk skal «gi bort» skiene – det er en konkurranse som skal bestemme hvem som får dem. Jeg er sikker Tine ordner opp i dette.

Oppdatering 5: Tine skriver nå at konkurransen er innenfor grensene fordi den presiserer at man må bruke e-post.

FYI #MrMelk har presisert bruk av e-post i annonsen på Finn.no

Jeg er ikke enig. Ordlyden på finn.no er som følger (min utheving):

Jeg satser på å gå langrenn fra Lindesnes til Nordkapp i påsken, og gir derfor bort skiene jeg ble født med på bena. Til hvem da? Til den som kan fortelle meg hvorfor akkurat han eller hun er best egnet til å gi skiene et aktivt og fartsfylt liv i hvite fjell! Bare send meg din beskrivelse på epost innen mandag 18. april.

Sjekk ut www.facebook.com/mrmelk

Del gjerne et bilde eller to på veggen min som viser at du er den rette til å kjøre på disse skiene. Skiene er av type Line Prophet 115 og er 179 cm lange (153-115-142mm) – og selvfølgelig helt hvite!!! Bindingene er av typen Marker Duke 16 Large.

Håper skiene mine finner et godt hjem!

At såpass mange har valgt både å poste bilder og tekster som begrunnelse for hvorfor akkurat de skal få skiene, viser vel at dette misforstås? Dette er rett og slett en konkurranse der man bruker Facebooks basisfunksjoner til å kåre en vinner, og det er ikke tillatt.

Mr. Melk har heller ikke svart de som har postet bilder eller begrunnelser på veggen hans at de må bruke e-post.

Facebooks «Promotion Guidelines» sier:

You will not administer a promotion through Facebook, except through an application on the Facebook Platform. Administration includes operation of any element of the promotion, such as collecting entries, conducting a drawing, judging entries, or notifying winners.

og videre…

You cannot: Condition entry in the promotion upon a user providing content on Facebook, such as posting on a Wall of a Page, uploading a photo, or posting a status update.

Det betyr at man hverken har lov til å oppfordre til bidrag på veggen – slik det gjøres i annonsen på finn.no – eller å melde fra hvem vinnerne blir – på Mr. Melks Facebooksider.

Med andre ord: Fortsatt ulovlig bruk av Facebook for konkurranse.

En lykkelig slutt…

Oppdatering 6: Etter at denne artikkelen ble postet, har Tine ryddet opp i forholdene, og det er i skrivende stund (slutten av mai 2011) ingen forhold på siden som bryter med Facebooks promotion guidelines. Tvert i mot synes det som om Tine har skjønt at konkurranser med premier på Facebook ikke var veien å gå. Mr. Melk gjør veldig mye riktig og det er moderne markedsføring på et høyt nivå. All ære til Tine for kampanjen!

Jeg synes det er synd det kom skjevt ut i starten, og at Tine ved første henvendelse tok «kan tolkes på flere måter»-kortet. Det er aldri stilig – spesielt når rådene fra mange av de som driver med markedsføring på Facebook var såpass entydige. Forhåpentligvis er dette lærerikt for andre merkevarer som ønsker å skape dialog i sosiale medier.

Facebook Comments
Ansvarlig sosiale medier i VG. Tidligere redaktør i NRKbeta.no. Fra september Global social media manager i Hurtigruten. Bor i Oslo ved skogen.