Facebook mister brukere?

Categories sosiale medier

Det siste døgnet har det vært skrevet mye om at Facebook mister brukere. En artikkel hos Inside Facebook har blitt referert av blant andre The Guardian og Kampanje. I artikkelen står det at Facebook nærmer seg 700 millioner brukere, og at veksten ikke lengre er så kraftig som før. Altså vokser Facebook fortsatt men ikke så raskt som før. Det må vel nesten skje før eller senere?

Inside Facebook skriver at Facebook har mistet mer enn 100 000 brukere i Norge.

Meanwhile, the United Kingdom, Norway and Russia all posted losses of more than 100,000.

Men hva betyr det? Og hvor kommer tallene fra?

Hvordan Facebook teller brukere

Tallene Facebook oppgir om aktive brukere er antall unike brukere som har logget seg på Facebook de siste 30 døgn. Så om du ikke har logget deg på de siste 30 døgn, er du per definisjon ikke lengre en aktiv bruker. Og kommer ikke med i tallene over verdens Facebookbrukere.

Tallene sier altså ingenting om du har slettet kontoen eller ikke, bare om du har logget deg på!

Det betyr altså at om du leser at Facebook har mistet 100 000 brukere så er det ikke som om SATS eller Elixia skulle miste 100 000 medlemmer. Det er tvert i mot som om SATS/Elixia har 100 000 medlemmer som ikke har vært innom og trent de siste 30 dagene. Og det er noe HELT annet.

Mange vil si 30 dager er en lang periode å telle aktive brukere over, men slik telles det i hvertfall.

Så hvis bruken hadde gått ned, var det antall unike brukere som har logget seg på med Facebookkontoen sin de siste 30 døgn som minsket – IKKE at 100 000 hadde stengt ned kontoen sin.

Facebook sier da også at det ikke er noen nedgang i antall brukere, og tallene som Inside Facebook og andre henter fra Facebooks annonsesystemer, bare kan sees på som omtrentlige tall:

From time to time, we see stories about Facebook losing users in some regions. Some of these reports use data extracted from our advertising tool, which provides broad estimates on the reach of Facebook ads and isn’t designed to be a source for tracking the overall growth of Facebook.

Sol, sikkerhet og sirup

Men la oss nå anta at det var en nedgang i antall unike brukere av Facebook i Norge. Hva kunne det komme av?

Noen vil si folk har gått lei: At det er for mye støy, at folk ikke bruker det lengre, at folk sier opp kontoene sine, at det har blitt for kommersielt, at ungdommen har flyttet seg videre til det neste store. Så langt er det ingenting som tyder på at noen av disse har stor betydning. Noe av nedgangen kan kanskje tilskrives mye omtale av sikkerhet, privatliv og persondata. Men den viktigste grunnen er gul og henger der oppe.

Vi har hatt den varmeste april måned i Norge på 100 år. Sitter du på Facebook når sola skinner, klærne kastes og grillen fyres opp? Kanskje litt, men sjeldnere enn om det er -4 og det står november på kalenderen. Sosiale nettverk har tradisjonelt fall i trafikken når solen skinner – og i 2011 fikk vi en fantastisk vår med sol og rekordtemperaturer.

Yr.no: Varmeste april siden 1901
Dagbladet.no: Varmeste april på over 100 år

Andre ting som også kan spille inn er at Facebooks iPhoneapp ikke fungerer optimalt for tiden. Den er treig som sirup, oppdaterer ikke feeden og reagerer ikke på klikking. Jeg trodde først det var min telefon som var problemet, men en sjekk på Twitter bekreftet at mange andre har samme problem. Det hjelper ikke akkurat at hovedutvikleren av Facebooks iPhoneapp, Joe Heweitt forlot selskapet for en måned siden. Det betyr at et nytt team må knø seg inn i koden på appen før den kan oppdateres.

Facebook har også hatt voksesmerter, og både jeg og andre har flere ganger den siste tiden opplevd at oppdateringer «henger». Jeg poster en statusoppdatering på en profil eller en side, og så forsvinner den. Først etter mange minutter kommer den fram på siden. De første gangene dette skjedde trodde jeg at jeg hadde gjort noe feil, og postet på nytt igjen. Med det resultat at det kom to-tre av samme statusoppdatering. Med snart 700 millioner brukere må selv Facebook av og til ha problemer med dårlig serverkapasitet, og dette merker brukerne. Det er en del av det bildet som evt. skal forklare en nedgang i bruken.

I følge svenske medier skal Facebook visstnok åpne et stort datasenter i Luleå i Sverige, for å bedre kapasiteten for Facebooks brukere i Skandinavia.

Intet tre vokser inn i himmelen

På et eller annet tidspunkt kan ikke Facebook få flere aktive brukere, og for hver dag som går blir det færre igjen som lager en ny konto. Før eller senere vil alle journalister som skriver at «veksten stagnerer» få rett. Det skjedde bare ikke denne uka (heller).

Facebook Comments
Global social media manager i Hurtigruten. Tidligere ansvarlig sosiale medier i VG og redaktør i NRKbeta.no. Bor i Oslo ved skogen.