Er Apples nye iBooks en revolusjon for lærebøker?

Categories e-bøker, meninger

Torsdag 19. januar 2012 lanserte Apple den nye versjonen av iBooks. Dette ble gjort på en pressekonferanse i New York, og du kan enten se hele pressefonferansen streamet fra Apple.com eller se Engadgets liveoppdatering fra eventet.

Apples satsing på lærebøker blir omtalt i Walter Isaacsons bok «Steve Jobs»:

In fact, Jobs had set his sights on textbooks as the next business he wanted to transform. He believed it was an $8 billion a year industry ripe for digital destruction. He was also struck by the fact that many schools, for security reasons, don’t have lockers, so kids have to lug a heavy backpack around.

Steve Jobs selv fikk ikke vært med på lanseringen av det Apple mener skal revolusjonere «textbooks» – fagbøker. Satsingen består av tre ting:

iBooks-appen
Alle iPads og iPhones har en app som heter iBooks. Denne er nå kommet i ny versjon (du får nyeste versjon ved å sjekke innom App Store). På overflaten ser den temmelig lik ut som før, men det har kommet en rekke nye funksjoner som gjør den bedre å bruke. Mer om det senere.

iBookstore
Apple har nå laget en egen seksjon i bokbutikken sin, der du vil finne fagbøker. Med seg fra starten har Apple de tre største forlagene for fagbøker i USA; Pearson PLC, McGraw-Hill og Houghton Mifflin Harcourt – som mellom seg står for 90 prosent av lærebokmarkedet i USA.

iBooks Author
Men den virkelig store revolusjonen er appen du bruker for å lage lærebøkene; iBooks Author (som du kan laste ned gratis i App Store om du har en Mac med minst OS X versjon 10.7).

På typisk Apple-vis kan du lage egne lærebøker ved å slippe tekstdokumenter, bilder, videoer, animasjoner på appen. Og i løpet av kort tid kan du skru sammen en profesjonelt utseende lærebok – og sende denne inn til App Store. Boka di må gjennom en godkjenningsprosess akkurat som om du hadde sendt inn en app til App Store. Men straks den er godkjent, kan du selge bøker til verden. Og Apple tar selvsagt 30% som de gjør med apper til Mac og iPhone/iPad. Makspris du kan ta for boka er 14,99 dollar, som er mye lavere enn hva lærebøker vanligvis koster.

Så hva betyr dette?

Det blir da svært enkelt å tilrettelegge en bok for publisering i moderne e-bokformat. Det er bare å dra og slippe elementer, og det du ser er det du får. Tenk konsekvensene det kan få. Nå kan du lage boka di helt sjøl, og sende den til Apples bokbutikk. Alle som har noenlunde peiling på et tema kan lage egne bøker.

sa jeg til nrk.no om saken. Senere på fredag var jeg gjest på NRKs Kulturnytt på P2, hvor vi snakket om betydningen av denne lanseringen.

Jeg mener dette er en revolusjon fordi det gjør at nesten hvem som helst nå kan lage en lærebok, få den til å se flott ut, publisere og selge den. Dette var tidligere forbeholdt forlagene eller de som hadde forholdsvist høyt kunnskapsnivå om data og publisering.

Det minner mye om det som har skjedd innen musikk og film. Før var du prisgitt et stort studio for å få ut musikken din: Du hadde ikke det utstyret som skulle til for å ta opp musikken, redigere og mastre den, og det var ingen steder å gi den ut utenom plateselskapene. Samme innen film. Se hvordan små selskaper nå bruker lette kameraer som GoPro til å lage film om snowboard, surfing, klatring etc. De legges ut på YouTube eller Vimeo, og de kan selge nedlastinger eller DVDer fra eget nettsted med betalingsløsninger fra f. eks. PayPal eller Google.

Som jeg sa til nrk.no – de store forlagene vil ikke gå konkurs av at Apple rokker med båten. Men mange mindre miljøer får muligheten til å lage ting og få dem ut i verden. For eksempel kan professorer på et universitet gå sammen og lage lærebøker helt utenom et forlag. Det kommer ikke til å rive ned de store forlagene over natta, men det kommer til å forandre ting.

Jeg tror vi kommer til å se en rekke eksempler på at de store forlagene blir gjort mindre viktige enn før. Og de må følge med i timen nå for vi har sett hva som har skjedd med musikk og film. De blir også presset av Apple fordi den tekniske løsningen i iBooks kjører sirkler rundt det forlagene i Norge f. eks. presterer. Bokskya var mildest talt en katastrofe, og både kjøpsløsning og det produktet du faktisk får i iBooks er overlegent det du finner fra norske bokforhandlere på nett.

Men så var det det med innholdet da… Vi vil jo lese norske bøker. Hva ville skjedd om et stort norsk forlag sa: Vi gir opp. Vi legger ut ALT vi publiserer både på Kindle og iBookstore, med de maksprisene Apple dikterer, med de prosentene som Amazon og Apple skal ha.

Hadde de gått konkurs da? Hadde masse bokhandlere mistet inntektene og måttet legge ned? Uten tvil hadde det fått store konsekvenser for norsk forlagsbransje. Spørsmålet er – hva er alternativet. Når man står opp mot så tøff konkurranse, hvordan skal norsk litteratur og språk overleve? Gode ideer og løsninger trengs – og de trengs i går.

Diskuter gjerne i kommentarfeltet! Eller snakk med meg på Twitter: @osol

Vi har alt begynt å diskutere både på Facebook og på Google+ – bli med!

Eier Apple alt?

Det har vært en diskusjon om hvorvidt Apple eier alle rettigheter til det du publiserer. Så en liten oppklaring om dette: Om du bruker iBooks Author og lager en bok som du skal selge for penger i iBookstore, har du i følge avtalen med Apple IKKE lov til å bruke denne filen andre steder. Du kan med andre ord ikke bruke Apples gratis verktøy for å lage en fin PDF som du senere tar penger for et annet sted. Men – om du velger å legge ut boken din gratis på iBookstore, frafaller Apple denne regelen. Da kan du legge ut den ferdige filen som iBooks Author generer, hvor du vil – så lenge du ikke tar betalt.

Innholdet i boka di gjør du hva du vil med. Så all tekst, bilder, animasjoner og videoer du har lagd, kan du fritt bruke andre steder. Det legger ikke Apple seg oppi. Du kan bare ikke bruke deres verktøy til å formatere innholdet ditt og så ta det ferdige resultatet et annet sted for salg.

Dette er logisk nok: Hadde Apple krevd eksklusive rettigheter på selve innholdet, ville alle bøker som alt er publisert f. eks. på Kindle eller på papir, ikke kunne blitt publisert i iBookstore.

Så er det en helt annet diskusjon om dette med Apples 30% av alt salg du gjør. Jeg personlig syns det er altfor høyt, selv om du havner i hyllene på en av verdens største butikker.

Er forlag viktig?

Oppdatering: Tom Egeland kommer med et bra innspill på Facebook:

Mange interessante teknologiske muligheter. Men det er lett å glemme at et forlag ikke nødvendigvis er Den Store Stygge Ulven i alle sammenhenger. Både skjønnlitteratur og faglitteratur har godt av den redaksjonelle motstanden, kritikken og bearbeidelsen som forlagsredaktørene representerer.

Det er jeg helt enig i. Jeg synes ikke forlagene er den store stygge ulven, og jeg ønsker at norske forlag skal gi ut masse bra bøker og hjelpe forfattere med å få materialet deres enda bedre. Men den situasjonen vi har i Norge hvor det er så sterk sammenheng mellom bokhandlerne og forlagene gjør at vi sinkes i utviklingen av teknologiske løsninger for digitale bøker. I USA har de ikke denne koblingen. Amazon eier ingen forlag og ingen butikker – ditto med Apple. Dermed kan de utvikle best mulig teknologiske løsninger.

Så er spørsmålet: Er det et stort tap om vi mister bokhandlerne? Jeg synes det. Jeg elsker bokhandlere og er innom en flere ganger i uka. Men jeg er redd det går samme veien som platebutikker og videobutikker: de forsvinner på små steder og består i større byer hvor det er mange nok kunder til å ha stort utvalg, selge mye og ha svært kompetent personale i butikken. F. eks. som Platekompaniets butikker i Oslo.

Facebook Comments
Ansvarlig sosiale medier i VG. Tidligere redaktør i NRKbeta.no. Fra september Global social media manager i Hurtigruten. Bor i Oslo ved skogen.