Jeg slutter i Carat

Categories markedsføring, personlig, sosiale medier

Fra og med 1. juli 2012 er jeg ikke lengre ansatt i Carat Norge. Jeg begynte i Carat for to år siden, etter å ha jobbet som redaktør i NRKbeta.no i tre år fra oppstarten i 2007 til mai 2010.

Jeg hadde lyst til å jobbe med sosiale medier i en kommersiell sammenheng og det har jeg gjort til gangs i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Carat.

Hva har jeg gjort?

Jobben min har bestått av fem hovedområder: Strategi, innhold, utførelse, kurs og annen rådgiving. Jeg skrev en egen artikkel om det for en stund siden der jeg går gjennom hva jeg typisk kan gjøre for deg innen sosiale medier.

De siste to årene har jeg jobbet med mange av de aller flinkeste innen sosiale medier i Norge. Dette er kunder jeg har jobbet med på større prosjekter og/eller over lengre tid:

Aschehoug, Birkebeineren, Dyreparken, Eniro, Friele, Gresvig, Lego, Monter, NetCom, NKI, NRK, NSB, NTNU, Peppes Pizza, Voice og Viasat.

I tillegg kommer en rekke kunder hvor jeg har hatt mindre oppdrag og jobber, enten i Carat eller gjennom søsterfirmaene våre iProspect, Isobar og DIST Creative.

Hva er et mediebyrå egentlig?

Et mediebyrå tar seg av plassering av annonsering i alle medier for sine kunder, samt rådgiving og strategi i forbindelse med dette. Mediebyrået lager en ofte en kommunikasjonsstrategi for kunden ut fra de utfordringer og problemstillinger som kunden har. Noen kunder har alt en kommunikasjonsstrategi, andre får den laget fra bunnen av mediebyåret.

Det lages medieplaner med spesifisering av hvilke medier som skal løse hva, med planer for tv, kino, utendørs, DM, print, nett, radio, søk og sosiale medier. Det beste resulatet får man når en kunde har en klar forretningsstrategi, reklamebyrået en god ide for kommunikasjonen og mediebyrået en kommunikasjonsstrategi og plan for å ta disse ut. Og alle tre samarbeider med det mål at kunden skal lykkes best mulig. Da rocker det.

Så hvorfor slutter jeg?

Jeg har ikke fått jobbe nok med de tingene jeg er flinkest til, og det har vært vanskelig å få nok inntjening på det jeg gjør. I sum har derfor Carat og jeg blitt enig om at arbeidsforholdet opphører.

De største kundene har egne team
De største kundene av Carat har egne team som jobber med sosiale medier. Det gjelder f eks NetCom som har vunnet flere priser for sine satsinger i sosiale medier, og NSB som hver dag svarer på hundrevis av henvendelser på Twitter og Facebook. Det samme skjer for flere av de andre kundene jeg har hatt store prosjekter for; de ser viktigheten av å ha dette «i huset» og ansetter egne folk. Dermed forsvinner mine største muligheter for å tjene penger for Carat.

Strategi vs utførelse
Jeg har jobbet med reklamefilm i NRKs markedsavdeling i 8 år, og skrev nesten 1 000 artikler som redaktør på NRKbeta. I Carat har jeg jobbet mer med strategi og de lange linjene. Det har vært veldig lærerikt, spesielt det å jobbe sammen med de største kundene våre, og når vi har vært med på store pitcher for å vinne nye kunder.

Hvordan skape engasjement på sosiale medier

For noen kunder har jeg jobbet direkte med sosiale medier, og det har vært en stor suksess. Senere vil jeg vise resultater av disse prosjektene her på nettsiden. Jeg savner å jobbe mer konkret med sosiale medier: detaljene, timingen, fingerfølelsen. Hvordan det skal være i praksis fra time til time rett og slett – og å følge sosiale medier hele veien fra strategi via planer til dialog.

Min drøm er å jobbe i team der det tenkes strategisk, hvor idéene sitter løst og hvor det er høy vilje til gjennomføring – fra unnfangelse til ferdigstilling. Et sted der jeg ser direkte hvordan sosiale medier får betydning for bedriften, produktet og menneskene som jobber med det.

Hva nå?

Jeg har min siste arbeidsdag hos Carat i løpet av juni, men kommer til å jobbe med noen store prosjekter for kunder i sommer. Så er det sommerferie og rett og slett det å finne meg en ny jobb. Kanskje det er hos deg/dere? Jeg er åpen for alle forslag!

Mobil: 97 11 12 13
e-post: oyvind.solstad@gmail.com
Facebook: på facebook.com/oyvindsolstad
Twitter: @osol

Øyvind is one of the smartest web-heads I’ve ever worked with, and fullfills his objectives with vision and self-determination. – Sindre Østgård, nettsjef nrk.no

CVen min finner du på LinkedIn. Den blir oppdatert i løpet av formiddagen.

Media siste året

Her er endel artikler hvor jeg har uttalt meg om sosiale medier det siste året:

Nordlys, mai 2012: Nordmenn sniker på nett
Aftenposten, april 2012: Kony-kampanje floppet verden over
Kampanje, april 2012: – Kan bli en sterkere annonsekanal
NRK Lydverket, mars 2012: Lady Gaga – 170 millioner på Twitter
Kampanje, mars 2012: – Facebook blir like vanlig som mail
NA24, mars 2012: Stadig flere gjemmer seg på Facebook
Vårt Land, mars 2012: Fjesbok bremser festen
Bergens Tidende, februar 2012: Se opp for hissig FB-virus!
Dagens Næringsliv, februar 2012: Øyvind Solstad i Carat har testet Path i ett år
Kampanje, januar 2012: Lager partiprogram med Twitter
Kampanje, januar 2012: Mette-Marit inntar Twitter
Aftenposten, januar 2012: Twitter er for demokratiet, ikke eliten
VG, januar 2012: Mener Twitter gjør Mette-Marit mindre folkelig
VG, januar 2012: FBI lager spionapp for sosiale nettverk
Aftenposten, februar 2012: Virusprogrammer tar ikke Facebook-virus
VG, desember 2011: Anbefaler skjermstopp for barn etter 19.30
NRK Dagsrevyen, oktober 2011: Apple etter Steve Jobs
Aftenposten, sepetember 2011: På tide å trykke DELETE
VG, juli 2011: Landesorg i sosiale medier
VG, juli 2011: Slik ser du film på reisefot
Aftenposten, juni 2011: Biologi stopper Facebook
Aftenposten, juni 2011: Slik skal Google ta Facebook

Facebook Comments

Ansvarlig sosiale medier i VG. Tidligere redaktør i NRKbeta.no. Fra september Global social media manager i Hurtigruten. Bor i Oslo ved skogen.