> [!info] > kategori: [[startside]] ➔ [[verden]] ➔ [[tidligere bloggposter]] > forrige: [[Ny jobb – Ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG]] > neste: [[Har du skikkelig passord?]] **Fra og med 1. juli 2012 er jeg ikke lengre ansatt i Carat Norge. Jeg begynte i Carat for to år siden, etter å ha jobbet som redaktør i NRKbeta.no i tre år fra oppstarten i 2007 til mai 2010.** ![[løv der altså.webp]] --- > [!tip] > Dette er en sak fra 2012. Jeg jobber nå i Vy. --- Jeg hadde lyst til å jobbe med [[sosiale medier]] i en kommersiell sammenheng og det har jeg gjort til gangs i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Carat. --- ### HVA HAR JEG GJORT? Jobben min har bestått av fem hovedområder: Strategi, innhold, utførelse, kurs og annen rådgiving. Jeg skrev en egen artikkel om det for en stund siden der jeg går gjennom hva jeg typisk kan gjøre for deg innen [[sosiale medier]]. De siste to årene har jeg jobbet med mange av de aller flinkeste innen [[sosiale medier]] i Norge. Dette er kunder jeg har jobbet med på større prosjekter og/eller over lengre tid: Aschehoug, Birkebeineren, Dyreparken, Eniro, Friele, Gresvig, Lego, Monter, NetCom, NKI, NRK, NSB, NTNU, Peppes Pizza, Voice og Viasat. I tillegg kommer en rekke kunder hvor jeg har hatt mindre oppdrag og jobber, enten i Carat eller gjennom søsterfirmaene våre iProspect, Isobar og DIST Creative. --- ### HVA ER ET MEDIEBYRÅ EGENTLIG? Et mediebyrå tar seg av plassering av annonsering i alle medier for sine kunder, samt rådgiving og strategi i forbindelse med dette. Mediebyrået lager en ofte en kommunikasjonsstrategi for kunden ut fra de utfordringer og problemstillinger som kunden har. Noen kunder har alt en kommunikasjonsstrategi, andre får den laget fra bunnen av mediebyåret. Det lages medieplaner med spesifisering av hvilke medier som skal løse hva, med planer for tv, kino, utendørs, DM, print, nett, radio, søk og [[sosiale medier]]. Det beste resulatet får man når en kunde har en klar forretningsstrategi, reklamebyrået en god ide for kommunikasjonen og mediebyrået en kommunikasjonsstrategi og plan for å ta disse ut. Og alle tre samarbeider med det mål at kunden skal lykkes best mulig. Da rocker det. --- ### SÅ HVORFOR SLUTTER JEG? Jeg har ikke fått jobbe nok med de tingene jeg er flinkest til, og det har vært vanskelig å få nok inntjening på det jeg gjør. I sum har derfor Carat og jeg blitt enig om at arbeidsforholdet opphører. --- #### De største kundene har egne team De største kundene av Carat har egne team som jobber med [[sosiale medier]]. Det gjelder f eks NetCom som har vunnet flere priser for sine satsinger i [[sosiale medier]], og NSB som hver dag svarer på hundrevis av henvendelser på [[Twitter]] og [[Facebook]]. Det samme skjer for flere av de andre kundene jeg har hatt store prosjekter for; de ser viktigheten av å ha dette «i huset» og ansetter egne folk. Dermed forsvinner mine største muligheter for å tjene penger for Carat. --- ### Strategi vs utførelse Jeg har jobbet med reklamefilm i NRKs markedsavdeling i 8 år, og skrev nesten 1 000 artikler som redaktør på NRKbeta. I Carat har jeg jobbet mer med strategi og de lange linjene. Det har vært veldig lærerikt, spesielt det å jobbe sammen med de største kundene våre, og når vi har vært med på store pitcher for å vinne nye kunder. For noen kunder har jeg jobbet direkte med [[sosiale medier]], og det har vært en stor suksess. Senere vil jeg vise resultater av disse prosjektene her på nettsiden. Jeg savner å jobbe mer konkret med [[sosiale medier]]: detaljene, timingen, fingerfølelsen. Hvordan det skal være i praksis fra time til time rett og slett – og å følge [[sosiale medier]] hele veien fra strategi via planer til dialog. Min drøm er å jobbe i team der det tenkes strategisk, hvor idéene sitter løst og hvor det er høy vilje til gjennomføring – fra unnfangelse til ferdigstilling. Et sted der jeg ser direkte hvordan [[sosiale medier]] får betydning for bedriften, produktet og menneskene som jobber med det. --- ### HVA NÅ? Jeg har min siste arbeidsdag hos Carat i løpet av juni, men kommer til å jobbe med noen store prosjekter for kunder i sommer. Så er det sommerferie og rett og slett det å finne meg en ny jobb. Kanskje det er hos deg/dere? Jeg er åpen for alle forslag! > Øyvind is one of the smartest web-heads I’ve ever worked with, and fullfills his objectives with vision and self-determination. – Sindre Østgård, nettsjef nrk.no CVen min finner du på [[LinkedIn]]. --- ### MEDIA SISTE ÅRET Her er endel artikler hvor jeg har uttalt meg om [[sosiale medier]] det siste året. Noen av lenkene kan være døde. + Nordlys, mai 2012: [Nordmenn sniker på nett](http://www.nordlys.no/nyheter/article6038967.ece) + Aftenposten, april 2012: [Kony-kampanje floppet verden over](http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kony-kampanje-floppet-verden-over-6811696.html) + Kampanje, april 2012: [– Kan bli en sterkere annonsekanal](http://www.kampanje.com/medier/article6005107.ece) + NRK Lydverket, mars 2012: [Lady Gaga – 170 millioner på Twitter](http://www.nrk.no/lydverket/170-millioner-pa-twitter/) + Kampanje, mars 2012: [– Facebook blir like vanlig som mail](http://www.kampanje.com/medier/article5957654.ece) + NA24, mars 2012: [Stadig flere gjemmer seg på Facebook](http://www.na24.no/propaganda/article3349980.ece) + Vårt Land, mars 2012: [Fjesbok bremser festen](https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150607412315703&set=t.521285702&type=3&theater) + Bergens Tidende, februar 2012: [Se opp for hissig FB-virus!](http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Se-opp-for-hissig-FB-virus-2658110.html) + Dagens Næringsliv, februar 2012: [Øyvind Solstad i Carat har testet Path i ett år](http://www.slideshare.net/secret/1UEKfljwD28NCe) + Kampanje, januar 2012: [Lager partiprogram med Twitter](http://www.kampanje.com/pr/article5907542.ece) + Kampanje, januar 2012: [Mette-Marit inntar Twitter](http://www.kampanje.com/medier/article5891536.ece) + Aftenposten, januar 2012: [Twitter er for demokratiet, ikke eliten](http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Twitter-er-for-demokratiet_-ikke-for-eliten-6751372.html) + VG, januar 2012: [Mener Twitter gjør Mette-Marit mindre folkelig](http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10076436) + VG, januar 2012: [FBI lager spionapp for sosiale nettverk](http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10077213) + Aftenposten, februar 2012: [Virusprogrammer tar ikke Facebook-virus](http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/-Virusprogrammer-tar-ikke-Facebook-virus--6767173.html) + VG, desember 2011: [Anbefaler skjermstopp for barn etter 19.30](http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10032065) + NRK Dagsrevyen, oktober 2011: [[Dagsrevyen om Steve Jobs]] + Aftenposten, september 2011: [På tide å trykke DELETE](http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article4239491.ece) + VG, juli 2011: [Landesorg i sosiale medier](http://www.vg.no/vgpluss/article/2knzhdBv) + VG, juli 2011: [Slik ser du film på reisefot](http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10080188) + Aftenposten, juni 2011: [Biologi stopper Facebook](http://www.aftenposten.no/kultur/article4147864.ece) + Aftenposten, juni 2011: [Slik skal Google ta Facebook](http://www.aftenposten.no/kultur/article4159914.ece) --- > [!summary] publisert: 19. juni 2012 tidligere url: https://oyvindsolstad.no/2012/06/19/slutter-i-carat/