Legg oss til i interesselisten!!

Categories sosiale medier

I dag går denne (eller varianter av den) som en storm over Facebook. Har sett den fra minst fem forskjellige firmaer siste timene:

Facebook har gjort endringer i hvordan oppdateringer fra sider du liker synes i din newsfeed. Vil du være sikker på å få med deg nyheter fra oss ? Da kan du gjøre følgende:
1) Gå til siden vår.
2) Hold markøren over «Likt» knappen
3) Legg til siden i en interesseliste, eller lag en ny liste.

Her er det to ting å snakke om: 1) stemmer det? og 2) virker det?

For å ta det enkleste først: 2) Nei

Det er ikke tilfelle at du ser alt en side sier om du legger den til i interesseliste. Du kan med andre ord fint gi blaffen i om siden din kommer med dette rådet. Det stemmer ganske enkelt ikke.

Interesselister – hva er det?

Når du legger til en side eller en person (du kan nemlig legge personer til i interesselister også), samler du altså disse sidene i en liste. Det er et kjekt hjelpemiddel. Jeg har en drøss med slike lister på Facebook. De finnes i tre kategorier:

a) lister du har lagd selv som er private
b) lister du har lagd selv som er offentlige
c) lister som andre har lagd (altså b) og som du abonnerer på

En privat liste (a) kan være at du legger til bestevennene dine i en interesseliste og kaller den «toppfolk». Og legger den som en snarvei i venstremenyen. Dermed kan du med et klikk på «toppfolk» se hva de folkene du liker best har gjort den siste tiden – en fin funksjon. Du kan selvsagt lage en slik liste over firmaer du følger. Eller mange lister; en for skobutikkene, en for klesbutikkene, en for gadgetsbutikkene osv. Du finner sikkert en bra metode som funker for deg. Jeg har f. eks. en «toppfolk»-liste og en «norske medier» (der jeg har lagt til de fleste norske nettaviser – gir meg et kjapt overblikk over nyhetsbildet vha Facebook).

En åpen liste (b) er det samme, en interesseliste du har laget som andre kan abonnere på. Jeg har f eks. lagd «VG på Facebook» som samler alle sider VG har på Facebook (både aktive og avsluttede) i en liste. Den kan du abonnere på, og da vil innhold fra denne lista dukke opp i feeden din selv om du ikke har likt noen av sidene på lista.

Lister andre har lagd er da det samme som b) men at du abonnerer på dem. Jeg abonnerer på lister fra andre folk, som samler ting for meg. To eksempler er «Tech News» laget av Robert Scoble og «Trends and ideas» av Ole Petter Nyhaug. Roberts liste er en samling av teknologinyheter og han oppdaterer listen med nye kilder, eller fjerner evt. som ikke er bra lengre. Ditto med Ole Petters liste, der fokuset er trender og idéer, med innhold som passer innenfor dette temaet samlet av Ole Petter.

Hvordan ser det ut på Facebook?

Når det kommer nok nytt innhold i en interesseliste, får du en egen post i feeden din der et utvalg poster fra denne listen vises.

Les det en gang til: Et utvalg.

Se denne for eksempel. Det er fra en liste som heter «sosial på norsk» som viser innhold fra firmaer og personer (inkludert undertegnede) som jobber spesielt med sosiale medier.

Legg merke til at det bare er to av postene som synes. Se nederst på bildet: «See 6 more posts from PR-operatørene and Arte et Marte» Alle postene vises fortsatt ikke.

Med andre ord: Selv om du legger til et firma til en interesseliste vil du fortsatt ikke se alt de poster. For det første vil ikke Facebook vise poster fra interesselistene dine hele tiden. De kommer med ujevne mellomrom, basert på hva Facebook tror du er interessert i. For det andre vil ikke alle postene fra alle firmaene i en liste vises; bare to av dem.

Og da er vi like langt.

Så nei – det hjelper ikke å be folk legge til siden din i en interesseliste.

Det kan være et kjekt hjelpemiddel for folk for å organisere og effektivisere Facebookbruken sin, men det hjelper ikke sider som poster uengasjerende innhold til tilhengerne sine.

Så hva skal du gjøre da?

Da er vi ved problemstilling nr. 1 fra toppen av denne artikkelen: 1) Stemmer det?

Og til det er svaret ja. Facebook har endret algoritmen som avgjør hva du ser på forsiden av Facebook. Det er såpass omfattende at det får bli en senere bloggpost, men i korte trekk er det slik at Facebook har gjort det vanskeligere å komme i feeden til folk. Om du kanskje tenker at du ser alle oppdateringer fra alle venner du har og alle sider du liker, så nei – det gjør du ikke. Det er en «magisk» formel som heter «edgerank» som bestemmer hva du får se. Facebook prøver å gjøre deg mest mulig fornøyd med det som kommer på forsiden (eller feeden om du vil), og viser deg dermed det de tror du liker best. Det er hele 140 faktorer som spiller inn, og selve formelen er hemmelig. Men hovedtrekket er at du ser ting fra folk og sider du engasjerer deg i.

Så om du trykker på lenkene, trykker liker eller kommenterer hver gang en side legger ut noe, så viser Facebook deg denne sidens innhold oftere. Om du aldri trykker liker eller deler eller kommenterer, så ser du mindre av siden.

Det samme gjelder for vennene dine: De du klikker mest på ser du mer av.

Hvordan sørge for at tilhengerene ser alt en side legger ut

Det kan du faktisk ikke få til. Det beste rådet for sider for å få mest mulig synlighet er som alltid: lag bra ting. Legg ut interessant innhold. Engasjer folk. Lag fine ting. Gjør verden enklere eller mer spennende for kundene dine. Lag ting de gjerne vil dele med andre. Vær den beste butikken eller tjenesten eller nettsiden for akkurat dine kunder og lesere.

Da trenger du ikke bekymre deg for interesselister eller holde på med ulovlige «del og lik»-konkurranser for å bli sett.

Facebook Comments

Ansvarlig sosiale medier i VG. Tidligere redaktør i NRKbeta.no. Fra september Global social media manager i Hurtigruten. Bor i Oslo ved skogen.