Nå. Ikke om en stund men NÅ.

Categories e-bøker, markedsføring, meninger
"Bob" - tegning av Eirik Solheim
«Bob» – tegning av Eirik Solheim

I april 2009 skrev jeg en artikkel på NRKbeta som het «Gratulerer med våte bukser». Dommen mot Pirate Bay var akkurat avsatt i Stockholm tingrett og bransjen var strålende fornøyd med utfallet.

Jeg var derimot skeptisk, og mente dommen hadde negative sider:

1) ingen økonomisk betydning
2) mer oppmerksomhet for piratkopiering og Pirate Bay
3) sintere brukere
4) teknisk umulig.

Disse fire punktene ble det naturlig nok mye diskusjon om i tiden etterpå. Men mye viktigere var punktene videre i artikkelen – under overskriften…

Hva burde de ha gjort?

Jeg mente musikkbransjen hadde seg selv å takk for den omfattende piratkopieringen som foregikk, og hadde tre punkter om hva de burde ha gjort.

1) Man KAN konkurrere med gratis.

Jeg skal ikke gjenta alt hva som sto på NRKbeta i 2009, men tjenester som Spotify, Wimp, Rdio og Netflix har i høyeste grad bevist at man kan konkurrere med gratis. Ved å gjøre (nesten) all verdens musikk tilgjengelig for en akseptabel pris, har Spotify klart å gjøre det både enklere og bedre å høre på musikk på en betalt tjeneste enn å laste ned ulovlig.

2) EN verden

Et stort problem i 2009 var at det var forskjellig releasedato på musikk, film og spill. For musikk og spill er denne tiden over. Det meste av musikk og spill har nå lansering på nøyaktig samme tidspunkt verden over. Fansen slipper å lese om artisten sin på nett og sosiale medier – for så å IKKE kunne kjøpe musikken i sitt land.

For film er det et stykke igjen. De største filmene har premiere over hele verden samtidig. Filmer som Hobbiten, Star Trek, Ringenes herre og James Bond har premiere samtidig over hele verden, mye takket være digitale kinosaler hvor fysiske kopier av filmene ikke lengre er en problemstilling. Det eneste som er logistikk nå er å flytte kjendisene rundt for å markedsføre filmene, samt å få tekstet/dubbet de. Men mange filmer har fortsatt forskjellige premieredato i forskjellige land, og enda verre er det når filmene skal ut på forbrukermarkedet.

3) Nå. Ikke om en stund men NÅ.

I dag skriver Huffington Post om tjenesten PiracyData.org – som tar for seg de ti mest nedlastede filmene til enhver tid og sjekker om disse finnes å få kjøpt. Og her er det merkelige, som er likt som i 2009: folk vil kjøpe film og serier, men får det ikke.

Dette er komplett idiotisk: produktet er nemlig digitalt. Det kan tilgjengeligjøres og selges i så mange eksemplarer man ønsker – over hele planeten. Men så gjør man det ikke!

Tallene fra PiracyData.org viser at av ti mest nedlastede filmene denne uken, er det bare seks av ti man kan kjøpe og tre av ti man kan leie. Fire av filmene på topp 10-listen kan man hverken kjøpe eller leie.

Huffington Post siterer Ted Sorandos, innholdssjef i Netflix, fra et intervju med Stuff magazine i mai:

«When we launch in a territory, the Bittorrent traffic drops as the Netflix traffic grows.»

Sorandos fortsetter:

«The best way to combat piracy isn’t legislatively or criminally but by giving good options.»

Så da er vi der igjen: Den beste måten å unngå at folk stjeler innholdet ditt, er å være den beste tilbyderen av det – som ofte kalles NRKbeta-doktrinen.

Jeg har lyst til å komme med en 2013-variant av doktrinen:

Den beste måten å sørge for at folk kjøper innholdet ditt, er å selge det.

Senest for noen dager siden leste jeg leste om en interessant bok på nettet. Det er ikke så viktig hvilken bok det var, for den følger nemlig et ganske vanlig mønster. Jeg googlet boken, fant den hos flere nettbutikker, men bare som papirbok. På nettsiden til forlaget sto det at e-boka kommer om noen uker. Her er altså en forretningsmodell som baserer seg på at man lanserer en vare, får masse omtale, og så satser man på at kunden selv skal huske på alt «buzzet» to måneder senere når varen faktisk er til salgs. Det syns jeg er dårlig tankegang hvis du vil selge produkter.

Så kjære forlag: E-bøker lanserer man samme dag som papirboka, og gjerne før. Og samme dag som nettavisene snakker om boka. Vi er ikke i 2009.

Facebook Comments

Ansvarlig sosiale medier i VG. Tidligere redaktør i NRKbeta.no. Fra september Global social media manager i Hurtigruten. Bor i Oslo ved skogen.