VM på ski i Oslo starter i morgen onsdag 23. februar 2011. VM i alpint ble avsluttet i forrige uke. I den forbindelse er det en rekke utøvere som er med i reklamer på tv.
Jeg har ligget hjemme og hostet og snytt meg noen dager (skal spare dere for detaljene) og derfor sett mer reklame enn vanlig. Og det er mange norske utøvere som får mye tid på tv om dagen. Her er et utvalg (og si fra i kommentarfeltet om jeg har glemt noen):
Marit Bjørgen reklamerer for Godfisk:
(denne filmen er senere slettet fra YouTube)
Aksel Lund Svindal reklamerer for vitaminbjørner:
Ola Vigen Hattestad reklamerer for Ola-pakka:
Kjetil Andre Aamodt har lagt opp som aktiv utøver, men er ekspertkommentator på NRKs alpinsendinger. Han er med i Statoils morgendagens helter.
Og til slutt Emil Hegle Svendsen som reklamerer for Möller’s Dobbel.
I tillegg til disse finnes NRKs OL-promo med Petter Northug som forteller hvor sykt mye han trener – for vår skyld.
Kult
Det som har slått meg de siste dagene er at hvis du går bortover på ski så er du opptatt av å spise sunt, og trene riktig, og ha det beste utstyret. Kjører du derimot nedover på ski, så har du det gøy og tuller (selv om du spiser sunt da også – ref. Aksel Lund Svindal).
Som en som synes det å gå bortover på ski er ganske gørr, så bekrefter dette bare et etterhvert inngrodd inntrykk.
Mitt råd til de som driver med profilering og merkevarebygging for langrenn og skiskyting må være å tulle litt mer, leke mer med idretten og vise at man kan le seg frynsete og showe selv om man går bortover på ski.
Ja, det er timer på timer på timer i løypa som legger grunnlaget for medaljene, men man må gjøre idretten gøyere enn «hele pakka», piller og fisk…
Sånn sett er det bare VG som klarer å tulle med dette. Men der er det ingen av stjernene som er med.