Nesten hver eneste dag bryter norske firmaer og personer Facebooks regler for konkurranser. Derfor skal du få et veldig enkelt prinsipp av meg for å sjekke om konkurransen du har planlagt er lovlig:
Bruker konkurransen din basisfunksjoner på Facebook?
Hvis svaret er ja, så er den ikke lovlig.
Basisfunksjoner er det å poste noe på en vegg, laste opp et bilde, poste en statusoppdatering eller «like» noe.
Facebook beskriver det selv slik i sine «Promotion Guidelines». Du finner dem nederst på samtlige Facebooksider, helt ned til høyre:
Der står det terms. Klikk på denne og finn «Promotion Guidelines».
Reglene er veldig enkle: Konkurranser på Facebook er bare tillatt i egne apps:
Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or an app on a Page Tab.
Det er spesielt viktig at konkurranser ikke bruker basisfunksjonene i Facebook for å delta:
You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
Du har med andre ord ikke lov å si f. eks. at den som skriver den morsomste oppdateringen vinner, eller at den kommentaren eller bildet med flest «likes» vinner.
You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.
Du kan med andre ord ikke skrive «Vi trekker ut en middag for to blant de av dere som er fan av oss» eller «Verv venner til oss – den som verver flest vinner et gavekort på 10 000 kroner».
Du har heller ikke lov til å trekke premier blant de som er tilhengere av en side.
Men hvorfor kan vi ikke ha det litt gøy?
Det er et svar jeg har fått et par ganger når jeg har sagt fra til annonsører som bryter reglene. Det er en enkel forklaring: Det hindrer at Facebook renner over av reklame.
Tenk deg at Coca-Cola, Lady Gaga, Barack Obama og OnePiece alle lagde konkurranser der du skulle laste opp et bilde av noe for å være med i en konkurranse om å vinne en premie.
Vips, så var HELE feeden din full av «Trond lastet opp bildet bladbladi på siden bladibladi» osv. Facebook ville sett ut som innboksen din før vi fikk spamfiltre; full av ting vi ikke var interessert i! Og siden dette ble gjort med basisfunksjonene i Facebook, ville det være å umulig å blokke for den som ikke vil se dem.
I apper kan du
Du kan derimot lage konkurranser som er inne i apper. Da må du kunne litt om programmering i Facebook, eller betale noe for å gjøre det. Så mange små bedrifter og organisasjoner opplever dette som urettferdig. Det må man dessverre bare leve med. Grunnen er at om f. eks. Lady Gaga lagde en app der du kunne vinne en VIP-tur til en konsert hun har ved å laste opp et bilde av deg selv i en egen Lady Gaga-app på Facebook (altså en fane på siden til Lady Gaga), så kunne det fortsatt hende at mange av vennene dine gjorde dette. Og at dette ble synlig på forsiden din på Facebook. Men denne gangen kunne du bare klikket til høyre for innlegget og sjekket av for «ikke vis flere innlegg fra Lady Gaga Photo Contest-appen». Og alt ble borte.
Her er et eksempel på dette hvor jeg kan velge å slå av alle oppdateringer fra Gowalla (om jeg ønsker):
Om jeg velger «Hide all by Gowalla» vil jeg aldri mer se poster av denne typen. Dette funker likt for alle apper som bruker Facebook.
Jamen alle gjør det jo!
Ja, det er litt sant. Jeg har eksempler fra store selskaper som SAS, DnB NOR, BI og NRK. Og en haug med mindre selskaper. Det blir dessverre ikke bedre ved at alle gir blaffen. Jo flere som bryter reglene, jo mere støy og spam får folk på Facebook, og jo mindre verdt blir Facebook både som et sted der du kommuniserer med venner – og med annonsører.
Update: Og nå også Tine.
Hva er lov?
Skal du lage en konkurranse med premier, må du gjøre dette i en egen Facebook-app. Der kan du ta i mot bilder, lage funksjoner hvor folk stemmer, sette opp knapper for å dele innholdet med venner osv. På den måten kan de som ikke vil se konkurransen bare fjerne den som beskrevet over.
Du kan kreve at folk må trykke «like» på siden din for å få være med i konkurransen, men selve innsendingen må skje i en egen Facebook-app.
Du har også lov til å spørre folk om bilder så lenge du ikke gir noen premier! Det betyr at du kan skrive «Hvem tar det beste bildet av…», og be folk poste på veggen din, uten at det er et brudd på reglene. Du kan også stille spørsmål og be om kommentarer på bilder og statusoppdateringer så lenge du ikke premierer det beste svaret eller på noen måte antyder at noe slikt vil skje.
Utenfor Facebook
Øyvind Nordhagen kommenterer under, og om jeg forstår det riktig handler det om konkurranser utenfor Facebook. Det er tillatt! Så om du vil ha ballkast i butikken, «send inn ditt beste feriebilde på e-post» eller kåre sesongens flotteste kjole i klesbutikken – så kan du det. Og du kan annonsere det på Facebooksiden. Du kan bare ikke bruke Facebooks grunnfunksjoner som verktøy for å melde folk på eller kåre vinneren.
Du kan også lage konkurranser basert på Facebooks egne nettsteder. Så om du vil lage «sommerkonkurransen.no» og lage et system der folk melder seg på ved hjelp av Facebook-kontoen sin, er det tillatt. Dette er i praksis det samme som å lage en app på Facebooksiden, siden all programmering av applikasjoner som bruker Facebooks funksjoner krever at utvikleren lager en applikasjon på Facebook som brukes for å hente data, gjøre oppslag etc. Vi har sett mange slike kampanjer og konkurranser i Norge, av typen «fyll-et-fly», «inviter-en-venn» etc. Disse er nettopp fordi du som Facebookbruker kan blokkere dem om du ikke ønsker dem.
10 000 likes
Og for ordens skyld: Det er ikke tillatt å gi premie til fan nr. 100, 1 000, 10 000 osv.