> [!info] > kategori: [[startside]] ➔ [[verden]] ➔ [[tidligere bloggposter]] > forrige: [[Hvordan bruker du QR-koder?]] > neste: [[Hvor mye er en Facebook-like verdt?]] **Kampanje skriver i dag at mange norske bedrifter ikke bruker rådgivere på sosiale medier, og at konsulenter er for usynlige.** > Valdmanis sier han opplever at ekspertene ikke kommuniserer hva de gjør for kundene og hva de er gode på, godt nok. ![[do what you love.jpeg]] > [!tip] > Dette er en sak fra 2011. Jeg har skiftet jobb flere ganger siden dette, men har valgt å la alle sakene fra nettsiden min ligge ute, selv om de ikke er aktuelle lengre. Så for å være veldig tydelig på hva akkurat jeg gjør, her er hva jeg kan gjøre for ditt firma eller din organisasjon. Du trenger ikke å være mediebyråkunde hos Carat for å bruke meg som konsulent. --- ### Strategi Vet du hva som er visjoner og strategi for selskapet du jobber i? Uten et tydelig mål for kommunikasjonen blir det å jobbe med [[sosiale medier]] vanskeligere enn nødvendig. Vi hjelper deg med å klargjøre hva du skal fokusere på – slik at det blir enklere å lage en medieplan, en kommunikasjonsplan og planer for [[sosiale medier]]. --- ### Innholdsstrategi Mange firmaer har lagd en Facebookside uten en klar strategi for hva den skal brukes til. Hva skal vi kommunisere, til hvem? En innholdsstrategi forteller hva slags innhold du skal publisere, til hvilkee(n) målgruppe(r), med hvilken hensikt. Jeg jobber med noen av Norges største merkevarer på [[sosiale medier]], og har bred erfaring med innhold fra NRK og gjennom kontakt med norske medier. --- ### Innholdsplan Dernest følger en innholdsplan. Tenk deg du jobber i redaksjonen i et ukeblad. Da vet du hva som er tema i septembernummeret, julenummeret, påske osv. Du vet hva slags innhold som passer til din målgruppe, hvor du enklest finner dette innholdet, hvem som er ansvarlig for å lage det, og hvilken tone og stil du bruker når du skriver. Alt dette beskrives i en innholdsplan. --- ### Mobil og apps Hele 25% av befolkningen bruker internett på mobilen hver dag. Nettet har fått føtter, og det får store konsekvenser for kundene forholder seg til deg, og hvordan du må forholde deg til kundene. Hvordan skal du tenke i forhold til hjemmesiden din? Skal dere lage en app? Hvorfor? Og hvis ja, hva skal den i såfall gjøre og hva har andre gjort før? Hva med QR-koder og NFC, er det noe dere må forholde dere til? Om du snakker med meg før du snakker med reklamebyrået eller webutvikleren din, har du må større forutsetninger for å vite hva som faktisk fungerer og hva som er viktig. --- ### Bedriftskultur Er det bare to personer i markedsavdelingen som brenner for [[sosiale medier]]? Vi arrangerer workshops hvor alle ansatte blir satt inn i de sosiale mediers vindunderlige nye verden. Gjennom praktiske eksempler fra din bransje får alle se hvor viktig [[sosiale medier]] har blitt, og vi utfordrer alle fra adm. dir. og nedover til å tenke på nytt om hva [[Facebook]], [[Twitter]], blogger etc. betyr for din bedrift. --- ### Kurs i sosiale medier Jeg arrangerer jevnlig kurs for våre kunder, og nå starter vi med åpne kurs for alle som er interesserte. De første kursene kommer etter nyttår, og jeg kan dessuten skreddersy kurs for din bedrift. Vi får meget gode tilbakemeldinger på våre arrangementer, så spør om referanser! --- ### Drifting av sider på Facebook Jeg ser at flere mener at det å ha en Facebookside betyr at du og bare du må drive den selv. Hvorfor? Når du kan sette bort resepsjon, regnskap, produksjon, design, reklame, transport, legetjenester, kantine og vakt så kan du selvsagt la noen andre ta seg av [[sosiale medier]] for deg, enten for en periode eller på fast basis. Kanskje vil du la oss i Carat drive siden din til den er oppe og går med den aktiviteten du ønsker deg. Eller at vi tar oss av siden under kampanjer eller i perioder med høyt trykk. Vi tar oss selvsagt av [[Twitter]] og andre kanaler du trenger også. --- ### Overvåking Hva sier kunder og potensielle kunder om deg i [[sosiale medier]]? Vi bruker egne og andres verktøy for å få oversikten for deg. Vi kan hjelpe deg å velge riktig system, sette det opp for deg, levere rapporter eller bistå deg med egen overvåking. Vi har lang erfaring med dette, og samarbeider med de flinkeste folkene på søk i Norge for å få alt du trenger inn i systemet ditt. --- ### Produktutvikling Hvordan sosialiserer du produktene dine? [[Sosiale medier]] er ikke bare oppdateringer på [[Facebook]]. For flere kunder jobber jeg med produktutvikling sammen med kunden. Vi ser på hvordan få størst mulig effekt av et produkt i [[sosiale medier]], hvordan sosialisering skal bygges inn og hvordan vi måler effekt av dette. Et utrolig spennende område som altfor få benytter seg av! Her har du sjansen til å skille deg ut fra konkurrentene. --- ### Foredrag Jeg holder foredrag hver eneste uke, og er kjent for tydelige, underholdende og kunnskapsrike presentasjoner. Du kan booke meg for generelle foredrag for din kategori, eller jeg kan se på en bestemt case for dere. Dette er områder jeg har jobbet spesielt mye med de siste årene: + [[sosiale medier|Sosiale medier]] i Norge – statistikk og utvikling + [[Reiseliv og sosiale medier – en perfekt kombinasjon|Reiseliv og sosiale medier]] – hvordan nå kunder som er eller skal på tur? + [[Nettet får føtter – presentasjon for Norsk Markedsanalyse Forening|Nettet får føtter]] – utfordringer og muligheter når alle er online hele tiden + Penger på nett og mobil – [[sosiale medier]] og mobil endrer bank- og finansnæringen + Paddene kommer – nettbrett, iPad og ta-på-skjermer --- ### Rådgiving Var dette mye? Vet du ikke hvor du skal begynne? La oss snakke sammen en time eller to, så gir jeg deg et forslag til de første trinnene. --- > [!summary] publisert: 17. november 2011 tidligere url: https://oyvindsolstad.no/2011/11/17/verdi-av-en-like/