Dette er en oversikt over saker i media, der jeg har bidratt i en eller annen form. Om du er journalist, er det bare å kontakte meg! Send meg gjerne en sms først (97 11 12 13) så er det større sjanse for at jeg tar telefonen.
Studenter spør meg ofte om intervju for semesteroppgaver eller andre studieoppgaver. Det er jeg gjerne med på! Send meg en e-post eller en sms, så finner vi helt sikkert en tid som passer!
2017
Helt på slutten av året, ble det mye debatt rundt menn som ikke kan oppføre seg. Jeg uttalte meg til NRK om de mennene som stenges helt ute fra avisenes kommentarfelter på grunn av stygge ting de skriver.
NRK, desember 2017: 9 av 10 som kastes ut av kommentarfeltene er menn over 50
Dagen etter snakket jeg med NRK på radio:
NRK Alltid Nyheter, desember 2017: intervju om menn over 50 i kommentarfeltet
Intervjuet kan du høre her:
En rekke medier fulgte opp denne saken i dagene som kom:
E24, desember 2017: En gruppe er mindre lykkelige enn resten av samfunnet – du finner dem i kommentarfeltet
ABC Nyheter, desember 2017: – Flesteparten som kastes ut av kommentarfeltene er voksne menn
BT, desember 2017: Gubbeveldets tilstand (bak innlogging)
Dagsavisen, desember 2017: – Flesteparten som kastes ut av kommentarfeltene er voksne menn
Framtida, desember 2017: – Det er ikkje dei unge som treng opplæring i sosiale medium. Det er dei vaksne
Dagen, desember 2017: – Flesteparten som kastes ut av kommentarfeltene er voksne menn
Aust-Agder blad, desember 2017: Linda Aslaksen: – Sinte menn over femti år må skjerpe seg
De styggeste formuleringene faller særlig i saker som omhandler innvandring eller unge kvinner i maktposisjoner. Solstad tror det er flere grunner til dette. For eksempel at man blir eldre, gir mer blaffen og tør mer.
– Men noen skjønner ikke at de er på en offentlig debattarena og sier ting som er så ille at de blir stengt ute av debatten, sier han.
Agderposten, desember 2017: Janteloven tillater ikke andres suksess (bak innlogging)
Aftenposten: Jan Arild Snoen: De hatefulle gubbene
Ny jobb i Hurtigruten
I september begynte jeg i ny jobb som «Global social media manager» i Hurtigruten:
Medier24: Øyvind Solstad slutter i VG: Nå skal han bli sosiale medier-sjef i Hurtigruten
– Jeg har tatt båten hjem fra fest, jeg har dratt på leirskole og på sykehus, og jeg har gått ned på kaia hver søndag når vi spiste middag hos bestemor i Risøyhamn, minnes han.
– Og du klarte ikke å la denne muligheten gå fra deg?
– Jeg var ikke på jakt etter ny jobb. Men dette har jeg lyst til – fordi jeg liker så godt hele produktet, kysten og havet, sier Solstad.
Kampanje, juni 2017: Hurtigruten henter VGs sosiale medier-sjef
HSMAI, juni 2017: Hurtigruten henter VGs sosiale medier-sjef
Horecanytt, juni 2007: Fra VG til Hurtigruten
Hurtigruten, juni 2007: Hurtigruten henter VGs sosiale medier-sjef
Vol.no, juni 2007: Andværing fra VG til Hurtigruten
Andre saker i 2017
Kampanje, januar 2017: Dette er svindel
VG, mars 2017: Slik kan din by vinne VG-lista-konkurransen «To byer Extra»
Fredrikstad blad, april 2017: Fredrikstad kan få VG-lista-konsert – er i finalen
SVA, april 2017: Kirkenes i konkurranse om storkonsert
Lofot-tidende, april 2017: VG-lista utvider med to extra-konserter
Byas, mai 2017: VG-lista dropper Stavanger i år til fordel for Bodø
VG, juni 2017: Lars-Kristian Eriksen tar kona i forsvar
NRK, juli 2017: Disse Facebook-profilene må du styre unna
– Den enkleste måten å fikse det på, er å gå inn i innstillinger, så stiller du bare inn at du bare kan få forespørsler fra folk som allerede er venn med en av dine venner.
Det å rapportere disse profilene mener Solstad er svært viktig. Han rapporterer bildene for nakenhet, og rapporterer profilen som falsk.
Kampanje, juli 2017: Full Facebook-forvirring: – Regler brytes daglig (bak innlogging)
Kampanje, august 2017: Med Twitter skal Iyad el-Baghdadi lære journalister å bygge merkevarer
Advokatbladet, desember 2017: – Før het det luremus. Nå heter det sex-trakassering
2016
Etter at jeg skrev et Facebookinnlegg om hetsing av Hadia Tajik, ble det enormt med oppmerksomhet. Facebooksaken ble delt nesten 3 000 ganger, og er lest av over 50 000 personer.
Egen Facebookside, april 2016: Rasisme og sjikane mot Tajik
Så ble saken kjørt som kommentarsak i VG:
VG, april 2016: Reagerer på Tajik-hets: Ta dere sammen, folkens!
Deretter bare rant det på med oppfølging i andre medier:
DN, april 2016: «Avsett Støre og send Tajik tilbake til Afrika»
Dagbladet, april 2016: Hadia Tajik grovt hetset etter konge-standpunkt
Dagbladet, april 2016: Politikerne slår ring om Ap-Hadia etter massiv hets
Journalisten.no, april 2016: «Fjern heller det svinet som faen ikkje e norsk engang»
Aftenposten, april 2016: Tajik utsatt for grov hets og rasisme i VG-debatt
Aftenposten, april 2016: Harald Stanghelle: Hadia Tajik er modig. Hun tør å være prinsipiell – selv når det koster
«Hun burde bli hengt på offentlig sted.» og «Fjern heller det svinet som faen ikkje e norsk engang», er bare et par av de mange oppgulpene. «Jeg har aldri opplevd lignende,» skrev Øyvind Solstad, leder for sosiale medier i VG. Han måtte stenge ute flere brukere enn noen gang tidligere. «Det er et lavmål på alle mulige vis,» refereres en prisverdig tydelig Solstad i en NTB-sak.
Aftenposten, april 2016: Forsker mener det er naivt å tro at hatprat kun kan bekjempes med ord
Dagsavisen, april 2016, april 2016: Utsatt for grov hets og rasisme
ABC Nyheter, april 2016: Tajik utsatt for grov hets og rasisme i VG-debatt
Klar tale, april 2016: Kastet ut etter hets mot Hadia
P4, april 2016: Tajik utsatt for grov hets og rasisme
Avisa Nordland, april 2016: Vi bør applaudere at vi har toppolitikere som Hadia Tajik, som ikke alltid skuler på meningsmålingen før de mener noe
RB Nett, april 2016: Tajik utsatt for grov hets og rasisme i VG-debatt
VG, april 2016: Tok oppgjør med hetsen: Hadia Tajik: – Jeg er ikke fremmed. Jeg er født i Norge
Også innslag på TV 2 Nyhetskanalen og på God Morgen, Norge på TV 2:
TV 2 God morgen, Norge, april 2016: Tar opp kampen mot nettroll
Andre saker i 2016
VG, april 2016: Disse avgjør hvilken som blir «By Extra» på VG-lista turneen
VG, april 2016: Knallhard konkurranse om «By Extra»
NRK, april 2016: Trur på rekordoppslutnad for VG-lista i Førde
Folkebladet, april 2016: Nok en gang skal «By Extra» kåres
Lindesnes avis, april 2016: Kjemper om å få VG-lista til Mandal
Fremover, april 2016: Vil kjempe for å få VG-lista til Narvik
Avisa Nordland, april 2016: Bodø og 117 andre steder med i konkurransen om å få avslutte VG-lista
Bygdeposten, april 2016: VG-lista til Vikersund?
TA, april 2016: Hun avgjør om det kommer gratiskonsert der du bor
Aftenposten, april 2016: Derfor døde kommentarfeltet
NRK P2, Kurer, april 2016: Kommentarfeltet, omdiskutert debattarena i 20 år
VG, juni 2016: Kygo setter ny Facebook-rekord
VG, juli 2016: Pass deg for falske «VG»-artikler
VG, juni 2016: Isac Elliot kommer til VG-lista
Agenda magasin, juli 2016: Forakten for mediene
Kampanje, juli 2016: Råder norske bedrifter til å kaste seg på Pokémon-bølgen
– Jobber man med medier må man være interessert i hva folk bruker tiden sin på. Jeg leser at folk nå bruker flere minutter per døgn i Pokémon Go enn i Facebook-appen. Det er ikke sikkert det varer, men det er interessant i seg selv, sier han til Kampanje.
BT, august 2016: Etter fire dager så Marianne trekket fra kontoen
NRK Østlandssendingen, september 2016: Kommentarfelt: Hjelp oss å bli bedre
VG, oktober 2016: Komiker Dag Sørås: Du er ikke et dårlig menneske fordi du ler av død baby-vitser
E24, desember 2016: Høyfjellshotell la ut Facebook-konkurranse – må gi ut premier for over 1,5 millioner kroner
2015
VG, januar 2015: Selfie-bølge i Serie A: Inter-stjerne tar «en Totti»
VG, januar 2015: Nettprat om sosiale medier: Kan noen ha hacket din private Facebook-informasjon?
VG, januar 2015: Ett ord kan gi deg flere Facebook-likes
– Mitt beste råd er å tenke kontekst. Hvis du vil nå ut til mange, tenk på når de er mest mottakelige for ditt budskap, sier ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG, Øyvind Solstad.
VG, februar 2015: Facebook stoppet direktoratets pressa til sex-annonse
NRK, mars 2015: Falske Facebook-profiler sprer propaganda i Norge
– Vi har sett en rekke eksempler på at det lages profiler som utelukkende har som mål å spre politiske syn, sier Øyvind Solstad, sosiale medier-ansvarlig i VG, til NRK.
Nettavisen, mars 2015: Hege Storhaug leder Årets navn-avstemning – skaper Twitter-storm
NRK, mars 2015: Mener samfunnsdebatten knebles når kommentarfeltene stenges
Adressa, mars 2015: Snøkaos på Østlandet får Twitter til å koke
Like sikkert som snøkaos på østlandet hver vår, er nordlendinger som ikke skjønner at det bor en million mennesker her.
Hilsen nordlending
— Øyvind Solstad ☀ (@osol) March 26, 2015
VG, april 2015: VG vant to priser under European Digital Awards
Kampanje, april 2015: – Et ørlite stikk til PFU
Journalisten.no, april 2015: Dette ble VGs Min Mote felt for i PFU – og ikke dette
VG, april 2015: Båtflyktningene hetses i kommentarfelt: «Dersom flyktningestrømmen ikke stoppes vil vi i Europa drukne i flyktninger»
Kampanje, april 2015: Periscope byr på utfordringer for mediehus
VGs sosiale medier-sjef Øyvind Solstad har stor tro på konseptet og at det kan bli et viktig verktøy for journalister og mediehus.
– Ja, jeg tror faktisk det. Om ikke akkurat den appen, så tror jeg tankegangen er utrolig viktig. Livesending på mobil har vi hatt lenge, men hele forskjellen er at man kan koble dette rett inn i det sosiale nettverket ditt. Det gjør at Twitter-kontoen blir uendelig mye mer verdt. Jeg vedder en Bugg på at Facebook kommer med noe tilsvarende innen ett år. Dette kan de ikke bare sitte og se på.
VG, april 2015: Her fester «Russekortkongen» Oliver (10) med yndlingsrussen
Journalisten.no, juli 2015: Det ble for mye is i Aftenposten
VG, juli 2015: Facebook gir deg mer kontroll
NRK, august 2015: Nett-troll kan ikke gjemme seg i lukkede Facebook-grupper
– Det virker som at veldig mange tror at de i en gruppe på Facebook kan si hva de vil uten at det skal siteres andre steder, eller eventuelt få rettslige konsekvenser hvis det sies ting som bryter norsk lov, sier Øyvind Solstad
Aftenposten, september 2015: Dette er sakene mediene ikke legger ut på Facebook
– Det er et mye større demokratisk problem at enkelte aviser ikke gjør jobben sin og modererer kommentarfeltene. Det blir definitivt viktigere med moderatorer i fremtiden, ettersom Facebook stadig blir en viktigere nyhetskanal, sier Solstad.
DN, oktober 2015: – Ikke del mellom 14 og 16
– Følelser er i stor grad med på å bestemme hva brukeren velger å lese, like og dele. Skal en merkevare bli synlig må det brukerne blir presentert for allerede henge sammen med noe de vet noe om eller har en tilknytning til. Det er det mange bedrifter som glemmer, sier Solstad.
Kampanje, oktober 2015: – Telenor har kopiert kampanjen vår
Kampanje, oktober 2015: – Ingen blåkopi av VG-kampanjen
Kommentar: Dette er en tullesak som Kampanje spant ut av ikke noe. Her er mitt svar som jeg med vilje ikke sendte inn til Kampanje.
I oktober 2015 lagde jeg denne:
Det ble selvsagt også sak på Kampanje, med en «såret» Gunnar Stavrum, som nekter å innrømme at nettopp hans kommentarfelt yngler av rasistiske kommentarer nesten hver eneste dag.
Kampanje, oktober 2015: – VG bør feie for egen dør
Mitt svar, heller ikke det sendt til Kampanje.
VG, oktober 2015: Advarer mot ny trend: Slik blir du svindlet av «lik og vinn»-konkurranser på Facebook
– Facebook har regler for konkurranser. En av reglene er at det ikke er tillatt å kreve at et innlegg deles. Så om en konkurranse sier at du må dele innlegget for å være med, er det et tegn på at firmaet er useriøst og svindel. Dessverre har mange norske bedrifter, også store, seriøse bedrifter, drevet med «lik og del»-konkurranser på. Dermed tror mange at dette er lov. Nå utnytter svindlerne dette for å få lette likes.
Dagbladet, desember 2015: Din stemme er ikke unik
Morgenbladet, desember 2015: Muligheten som glapp
2014
I 2014 var det først og fremst veldig mange saker om den første konkurransen jeg lagde for VG-lista, nemlig «By X», for DNB. Kampanjen endte opp med å vinne «europamesterskapet» i sosiale medier, WAN-IFRAs «Digital Media Awards» for «Best Reader Engagement», delt ut hos Google i London. Kampanjen vant også årets event i Norge.
WAN-IFRA: European Digital Media Awards winners for 2015
VG-lista 2014
Fredrikstad blad, april 2014: Egen FFK-trener og 10.000 kroner hvis du får til dette
Brønnøysunds avis, april 2014: Viser fingern til Bodø
Agderposten, april 2014: Iskald musikkfestsøknad
VG, mai 2014: VG-LISTA: Nå bestemmer juryen seg
VGTV, mai 2014: Brrrr… Barske nordlendinger ofrer seg for Facebook-trend
VG, mai 2014: Massivt engasjement rundt VG-lista-konkurranse
VG, mai 2014: Finnsnes-folket insisterer: Vil ha VG-lista til byen
Tvedestrandposten, mai 2014: Stem på Tvedestrand som «by X»!
VG, mai 2014: Van Zandt kjemper for VG-lista til Lillehammer
VG, mai 2014: Alle vil ha VG-lista
VG, mai 2014: Disse velger «By X»
VG, mai 2014: VG-lista-konkurransen «By X»: Kun få timer igjen!
Til slutt var det Sortland som stakk av med seieren:
VG, mai 2014: Derfor vant Sortland konkurransen om VG-lista
VG, mai 2014: Adelén og Gabrielle klare for spontankonsert i Sortland
– VG-lista har alltid vært et populært arrangement i sosiale medier, på grunn av ungdommene som er vant til å bruke Facebook og Instagram – og artistene som har stor appell. Vi hadde håpet på stor respons, men at det skal bli så vilt som dette er over våre beste anslag.
Schibsted, mai 2014: DNB og VG-lista skapte elleville tilstander i sosiale medier
Vol.no, juli 2014: Øyvind Solstad i VG:- Ingen signal om terrortrussel under VG-lista
Andre saker i 2014
Men det var også en rekke andre saker som handlet om sosiale medier, alt fra Facebooks kjøp av Whatsapp, til ytringsfrihet og moderasjon:
E24, januar 2014: – Facebook er ikke kult lenger
– Jeg er helt uenig i at Facebook er dødt om ti år, sier han til E24. Han mener Facebook er i en unik posisjon og understreker at verden aldri før har sett et tilsvarende sosialt nettverk.
VG, februar 2014: Sosiale medier-ekspert: – Det har aldri vært et kommunikasjonsverktøy med så mye makt
– Facebook ønsker å være navet i kommunikasjon mellom mennesker. Direktemeldinger konkurrerer med Facebook om folks oppmerksomhet. Det sendes nesten like mange meldinger i WhatsApp alene som det sendes tekstmeldinger i alle verdens teleoperatører til sammen, understreker han.
Vektklubb.no, mars 2014: Deler vektnedgangen i sosiale medier
– Flertallet av oss «sminker oss» før vi går på nettet, sier Øyvind Solstad.
VG, mars 2014: Nå skal du «whale» i sosiale medier
– «Whaling» er uskyldig moro som til og med stive nyhetsankere i dress kan gjøre. Det er også gøy å spille inn. Jeg så nettopp to stykker som holdt på bak et bord på en pizzarestaurant, og som la videoen ut på Vine etterpå, sier han.
VG, april 2014: Her er ekspertenes beste tips for å unngå flauser på sosiale medier
Framtida.no, april 2014: Vann med film om ytringsfrekkheit
VG, mai 2014: Facebook vil lytte på hva du hører på
VG, mai 2014: Northugs bildrapsdømte pokervenn: Folk skal få lov til å gjøre feil
– På under ett døgn fikk vi: 1) kritikk av Northug, 2) kritikk av de som kritiserer Northug, 3) kritikk av hele debatten, enten man er «for» eller «mot», 4) kritikk av pressen som vier saken oppmerksomhet – og derved skaper enda mer debatt, og litt på siden av det hele: De som lager humor av alt sammen, oppsummerer Solstad.
Minervanett, juli 2014: Jeg har vært i helvete
Kanskje er det heller slik at det manglende nærværet av grums og fremmedhat dreier seg om at mediene siler hvilke saker leserne får diskutere. De fleste sakene i VG som dreier seg om innvandring og minoriteter har ikke kommentarfelt.
Men, nei, Solstad bedyrer at slik er det ikke.
– Vi har kommentarfelt på innvandringssaker også, da må vi bare følge ekstra godt med, sier han.
VG, juni 2014: Gratiskonsert med Hellbillies på VGTV i kveld
VG, juli 2014: Titusener vil kaste Kendall (19) ut av Facebook
Aftenposten, august 2014: Provokasjon på norsk
Digi.no, september 2014: Positive til Facebook i arbeidstiden
VG, september 2014: Tenåringer om sosiale medier: – Foreldrene våre har ikke peiling på hva vi driver med
VG, oktober 2014: Facebook, Twitter og YouTube slaktes i rapport: – Tar ikke netthets mot kvinner på alvor
– Jeg er enig i at mange hetses, men synes menn kan ta inn over seg at den seksualiserte hetsen som mange kvinner opplever er av spesiell karakter, og er et tydelig demokratisk problem. Det er først og fremst menn som kan bidra til å bedre på dette, og da er ikke mer sensur og tiltak fra de sosiale nettstedene den rette formelen, sier Solstad.
Dagbladet, september 2014: Eksperter positive til Facebook-sjekk på jobben
VG, november 2014: 5 ting du aldri bør dele på Facebook
– Jeg har spurt politi og forsikringsbransjen i årevis, og har ennå ikke fått vite en eneste sak i Norge hvor man har bevis eller indikasjoner på at forbrytere spaner på sosiale medier før innbrudd. Når det er sagt, så legger man selvsagt ikke ut et bilde på Instagram av den nye flatskjermen stående i gangen i eska, med teksten «Synd at alarmen ikke virker siden den nye 65-tommeren kom rett før vi dro til Gran Canaria».
VG, november 2014: Sjekk denne Facebook-tabben
Aftenposten, desember 2014: Det koster å bli sett på Facebook
VG, desember 2014: Disse sakene engasjerte mest i sosiale medier i 2014
– De to mest delte sakene for VG i 2014 handler begge om følelser og mennesker. Mange av de andre mest delte sakene i Norge har også temaer som angår oss sterkt følelsesmessig, sier han.
VG+, desember 2014: Sex, dop og rock’n’roll og våpen, hjerteinfarkt og millioner av dollar (bak innlogging)
– Han er så skamløs harry på sosiale medier. Han kjører Hummer, har maskinpistoler og dyre biler. Det er pupper, våpen, biler og yachter. Suksessoppskriften er ganske klar. Det er en surrealistisk blanding av alt, som jeg tror folk er veldig fascinert av, sier VGs sosiale medier-ekspert Øyvind Solstad.
2013
TV2 Hjelper deg, september 2013: Vollvik ler av anklagene
– Hvis du får sponsede annonser i feeden din som du ikke vil ha, så kan du klikke på den lille trekanten oppi hjørnet, og trykke «hide». Da vil Facebook etter hvert lære seg opp til at du ikke vil ha annonser fra det firmaet, sier Solstad til TV 2 hjelper deg.
I 2013 publiserte VG en omfattende gjennomgang av hva som skjedde da det brant på «Scandinavian Star», og etterforskningen i etterkant. Jeg var en av mange VG-ansatte som jobbet med dette prosjektet.
VG, september 2013: Mysteriet «Scandinavian Star»
Kampanje, mars 2013: Globalt nettsamfunn satser på Norge
Faktisk synes jeg det er rart de ikke har brukt Norge og Skandinavia som sted der de tester ut ting. Vi har alt som Pinterest trenger! Først og fremst en befolkning hvor«alle» har smarttelefoner som vi faktisk bruker på nettet når vi er rundt omkring. Nordmenn er veldig opptatt av hjemmet sitt, og tingene vi har rundt oss – og vi er verdensmestere i å kose oss. Vi har mye penger, er rutinerte på netthandel og ikke minst er norske kvinner like aktive nettbrukere som mennene. Drømmekunder for Pinterest, sier Solstad til Kampanje.
Amnesty Norge, april 2013: Ytringsfrihet er ikke mobbefrihet
MinMote, april 2013: Norsk kjendisdesigner hyller den «vanlige» kroppen
I april 2013, hadde jeg plutselig en ekstra billett til konserten Justin Bieber skulle holde i Norge. Jeg lagde en konkurranse hos Røde Kors, der alle som ga penger var med i trekningen om billetten. Så puttet jeg selv samme beløp inn i potten etterpå, og fikk totalt inn 4 000 kroner til vann for Røde Kors. En veldig glad 11-åring fra Telemark fikk billett til idolet sitt.
Røde Kors, april 2013: Gi vann og vinn
VG, oktober 2013: Slik lager de sprekker i hverandres fasade
VG, oktober 2013: Slik kan du se hvem vennene dine «snapchatter» med
VG, november 2013: Enormt engasjement etter «norgesangrep»
VG, desember 2013: Rekordmange julemøter gjennom #Julesentralen
– Vi prøver å ha kommentarfelt på saker om innvandring også, men må ofte stenge dem fordi det blir for mange rasistiske kommentarer. Selv om VG er en stor avis, har vi ikke ressurser til å bruke tid på å slette mange kommentarer. Da bruker vi heller moderatorene våre på saker der folk kan bidra konstruktivt.
VGTV, desember 2013: Røde Kors og VG gjentar suksessen med Julesentralen
Aftenposten, desember 2013: Kathrine Aspaas: En ganske alminnelig juleskam (bak innlogging)
2012
Da jeg begynte i VG i 2012, hadde VG alt laget et prosjekt som het Haikesentralen, der folk kunne få skyss av hverandre mens askeskyen fra Island stoppet all flytrafikk i landet. Jeg fikk en ide om at vi kunne gjøre det samme med jula, etter å ha lest en sak om en 86 år gammel dame som ikke hadde noen å feire jul med. Resultatet ble «Julesentralen», der VG samarbeidet med Røde Kors om å koble sammen frivillige med mennesker som ikke hadde noen å feire jul sammen med. Det ble en kjempesuksess. Julesentralen ble lansert første gang i 2012, og gjentatt i 2013 og 2014.
VG, desember 2012: Norge åpner dørene med Julesentralen. Røde Kors om responsen: – Overveldende og rørende
VG, desember 2012: #Julesentralen: Oppfylte Livs store juledrøm
NRK Nordland, desember 2012: – Vi har god plass rundt middagsbordet på julaften
Bergensavisen, desember 2012: Få får ensomme på julebesøk
AN, desember 2012: Har familier – søker ensomme
Vårt land, desember 2012: Unge ber om noen å feire jul sammen med (bak innlogging)
ABC Nyheter, desember 2012: Ensomme fikk feire jul med nye familier
Fredrikstad blad, desember 2012: Hjelper ensomme i jula
Andre saker i 2012
Nordlys, mai 2012: Nordmenn sniker på nett
Aftenposten, april 2012: Kony-kampanje floppet verden over
Kampanje, april 2012: – Kan bli en sterkere annonsekanal
Kommunikasjonsrådgiver digitale medier i Carat, Øyvind Solstad, tror Facebook nå har gjort et svært smart kjøp.
– Dette sier veldig mye om Facebooks satsing på mobile plattformer. De har gjort flere sånne kjøp, blant annet ved å kjøpe alle som jobbet med Gowalla, en tjeneste de la ned. Innen kort tid vil mobil være en viktigere plattform for Facebook enn laptop. En tredel av Facebook-brukerne i Norge logger på med mobil. I nye markeder som Afrika og Asia er nesten alle brukerne på mobil. Sosiale nettverk blir mye mer interessant når man kan si noe når det skjer, i stedet for å vente til man kommer hjem, sier han til Kampanje.
NRK Lydverket, mars 2012: Lady Gaga – 170 millioner på Twitter
Kampanje, mars 2012: – Facebook blir like vanlig som mail
– Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke vil bli enda flere som bruker Facebook. Jeg tror det kommer til å bli like vanlig som mail til slutt, og at alle som kan bruke det, vil bruke det.
NA24, mars 2012: Stadig flere gjemmer seg på Facebook
– Hvis vi spør flere unge personer, så lager de lukkede rom. Og da kan man ikke lenger se postene uten om å være medlem av det lukkede rommet. Dette gjelder spesielle formål slik som jobb, arrangement, men også for gutte/jente gjengen eller trene gjengen.
Vårt Land, mars 2012: Fjesbok bremser festen
Bergens Tidende, februar 2012: Se opp for hissig FB-virus!

Dagens Næringsliv, februar 2012: Øyvind Solstad i Carat har testet Path i ett år
Kampanje, januar 2012: Lager partiprogram med Twitter
Kampanje, januar 2012: Mette-Marit inntar Twitter
Aftenposten, januar 2012: Twitter er for demokratiet, ikke eliten
VG, januar 2012: Mener Twitter gjør Mette-Marit mindre folkelig
VG, januar 2012: FBI lager spionapp for sosiale nettverk
Aftenposten, februar 2012: Virusprogrammer tar ikke Facebook-virus
2011
VG, desember 2011: Anbefaler skjermstopp for barn etter 19.30

NRK Dagsrevyen, oktober 2011: Apple etter Steve Jobs
Aftenposten, sepetember 2011: På tide å trykke DELETE
VG, juli 2011: Landesorg i sosiale medier
VG, juli 2011: Slik ser du film på reisefot
Aftenposten, juni 2011: Biologi stopper Facebook
Aftenposten, juni 2011: Slik skal Google ta Facebook
2010
NRK, november 2010: Verdens mektigste femåring
19 minutter og 14 sekunder fra Nasjonalgalleriet, sendt på NRK1 i november 2010. Programleder er Helle Vaagland, saken er laget av NRK og de dyktige folkene i Nasjonalgalleriet!