> [!info]
> kategori: [[studier]]
> forrige: [[Bachelor i historie - første semester]]
> neste: [[Studere historie med Obsidian]]
---
Høsten 2022 begynte jeg på en bachelor ved Universitetet i Sørøst-Norge: [[Bachelor i historie - første semester]].
---
### Nettbasert
[Studiet](https://www.usn.no/studier/bachelor-i-historie/historie-1) skulle foregå på nett, med forelesninger på Zoom, som også skulle ligge tilgjengelig som opptak for de som ikke har anledning til å se de når de sendes.
---
### Full jobb - dette er på fritiden
Jeg har [en fulltids jobb i Vy](https://kampanje.com/jobb/2019/10/oyvind-solstad-blir-sjef-for-sosiale-medier-i-vy/) , venner og familie, og studiet er også fulltids.
Jeg leser veldig raskt, har god studieteknikk, og "hvelvet mitt" (det jeg kaller stedet jeg lagrer alt i [[Obsidian]]), har alt masse informasjon om temaer jeg støter på i studiet allerede. Så jeg mente at dette skulle gå helt fint.
Jeg planla å skrive endel her om hvordan jeg gjør dette, spesielt om hvordan jeg bruker [[Obsidian]] til å organisere meg selv, pensum og notater.
Faktisk hadde jeg aldri begynt på studiet uten Obsidian. Det ville ikke vært mulig for meg å organisere alt jeg trenger ha oversikt over, uten et så fantastisk verktøy som Obsidian.
---
### Men – det gjorde det ikke
Så fikk jeg covid i oktober/november 2022, og var syk i over fire uker. Jeg var helt slått ut, og hodet var ubrukelig. Skikkelig most. Dermed ble jeg mange uker etter på både forelesninger, oppgaver og leseplanen.
Det hadde jeg kanskje klart å hente opp igjen, om studiene hadde vært 100 % asynkrone. Men det var de ikke.
La meg forklare:
Problemet til mye av undervisningen som presenteres som "nettstudier", er at **de bare er vanlige studier som foregår på nettet**. Det syns jeg ikke er nok.
Den **eneste** fordelen du får med enkelte nettstudier, er at du slipper være der læreren er. Alle de andre fordelene med internett, mangler.
---
Den bacheloren jeg begynte på, led under dette.
Forelesningene ble strømmet, men den tekniske kvaliteten var til tider veldig dårlig.
I stedet for å klippe mellom kamera på foreleser, og slidene, ble rommet filmet av. Dermed ble foreleseren undereksponert og skjermen med det som snakkes om overeksponert. Det var skikkelig dårlig; ikke mulig å se foreleseren, ikke mulig å lese slidene.
Det var også dårlig lyd, med mikrofonstøy og manglende lyd på spørmål fra salen. Foreleserne var ikke flinke til å repetere det som ble sagt, slik at vi som var på nett fikk med oss det som ble sagt.
Flere av opptakene ble ikke startet på starten, og flere forelesninger manglet helt opptak av.
Det var også en skjevhet mellom rommet og strømmen. De i rommet snakket og snakket, mens flere innspill fra de på nettet ble ignorert.
Du har sikkert opplevd lignende når bedrifter i Norge hadde hjemmekontor, og så begynte folk delvis være på kontoret igjen: Det kreves en annen måte å ha møter på, når noen er på nett og noen i rommet. De som er i rommet, må for eksempel slutte og skravle i munnen på hverandre, eller snakke med hverandre mens noen på nettet snakker.
---
Disse tingene hadde muligens ikke vært noe problem om jeg hadde hatt anledning til å sitte foran skjermen *akkurat* når det ble strømmet. Da kunne jeg spurt de andre i chatten om noe var uklart osv.
Men det var ikke det jeg skulle. Jeg har ha en jobb, og skulle studere når jeg *ikke* var på jobb.
---
### Asynkront
Mitt råd til deg om noen gang skal ta et nettstudium: Sjekk om det er mulig å ta det **asynkront**. Altså at du kan studere når du vil, at ALT du trenger finnes tilgjengelig - også om du ikke har de samme arbeidstimene som de andre studentene - og at kvaliteten er bra nok.
Jeg har tatt en rekke kurs på forskjellige e-læringsplattformer, og på amerikanske universiteter. Der er standarden:
1. Høy **produksjonskvalitet** på forelesningene. Som oftest er det delt skjerm mellom foreleser og slidene, og ting er eksponert slik at det er mulig å se hva som foregår. Lyden er av høy kvalitet.
2. De aller fleste kursene jeg har tatt, har også **tekstet** alle videoene, og du kan både se og laste ned teksten utenom. Det er bra for universell utforming, og bra fordi du da kan lese raskere enn foreleseren snakker, om du kjenner det hen snakker om. Har du dårlig tid, kan du lime teksten i ChatGPT eller en annen LLM, og be den oppsummere.
3. Alt av læremidler er **digitale**, også bøkene. Du kan laste ned PDFer, eller kjøpe bøkene, med eller uten CRM.
---
På studiet jeg begynte på, var store deler av pensum bare tilgjengelig på papirbøker. Flere av bøkene fantes ikke å få kjøpt på nett, og jeg måtte på diverse bruktmarkeder (finn, bookis etc), for å finne dem.
Siden Helt hjem brukte reinsdyr til å sende bøker kjøpt fra Nord-Norge (som ikke er skolen sin feil), endte jeg opp med å få tre av bøkene nesten fem uker for sent.
Det mest komiske svaret jeg fikk når jeg påpekte at det ikke var mulig å få tak i pensum, var at *«…biblioteket på skolen har et eksemplar»*. Ja fint, da kjører jeg til Bø i Telemark og sjekker de sitatene. Fort gjort.
---
### Sjekkliste for nettstudier
Så der har du min sjekkliste for nettstudier:
+ Asynkront
+ God nok kvalitet på lyd og bilde
+ Universell utforming
+ Digitale læremidler
---
Summen av alt det her, var at jeg droppet ut etter ett semester. Jeg har kjøpt de fleste bøkene for det neste semesteret og lest det meste. Jeg har en god forståelse av fagene jeg tok det semesteret jeg gikk der, og tror jeg skulle fått en god karakter om jeg hadde tatt prøven - med unntak av et stort hull i ene faget, som kunne ha sparket (korona)bein på meg.
Det får jeg aldri vite. Det var uansett forsøket verdt, og kjempeinteressant.
Jeg synes Universitetet i Sørøst-Norge ikke leverte på det tekniske og administrative, men det rent faglige var veldig bra. Spesielt faget *Epidemienes verdenshistorie* med Ole Georg Moseng, var utrolig interessant. Og aktuelt.
Se ellers [[Studere historie med Obsidian]], om du vil se hvordan jeg brukte [[Obsidian]] til studiene.