> [!info]
> kategori: [[studier]]
> forrige: [[studier]]
> neste: [[Studere historie med Obsidian]]
---
### Universitetet i Sørøst-Norge
I 2022, begyne jeg på en **bachelor i historie** ved Universitetet i Sørøst-Norge.
I første semester var det ett obligatorisk fag, og så må man velge minst ett tilleggsfag. Da jeg først så over pensum, trodde jeg at alle tre tilleggsfagene var obligatoriske, så jeg ble bittelitte grann svett. For da hadde det blitt *mye* og lese. 😄
Men sånn var det heldigvis ikke. Det obligatoriske emnet er [[Oversiktsemne i eldre historie før 1750-1800]]
---
Det var [tre tilleggstemaer](https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/studieplan/HISB_2022_HØST) å velge mellom. Du kan lese om emnene på USNs nettsider:
+ [Patriotisme, frihetsideer og nasjonal selvstendighet – Norge 1750-1814](https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/PAT1200_1_2022_HØST)
+ [Epidemienes verdenshistorie](https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/HI-EPI1200_1_2022_HØST)
+ [Et land, to folk – Palestina og Israel fra ca 1850 til i dag](https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/PAI1200_1_2022_HØST)
---
### Vanskelig valg!
*Patriotisme, frihetsideer og nasjonal selvstendighet* handler om patriotisme i Norge, fram mot den norske grunnloven i 1814. Hvilke strømninger i landet førte fram mot grunnloven, i folket, politikken, kunst og dagligliv? Hvordan påvirket krigene i Europa den lille nasjonen i nord? Kjempespennende tema.
*Et land, to folk – Palestina og Israel fra ca 1850 til i dag* handler om en av verdens mest kjente konflikter. Faget starter i det Ottomanske riket i 1850, tar for seg etableringen av staten Israel i 1948, og ser på både politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle forhold - samt klima og miljø i området - for å gi en dypere forståelse. Igjen: Kjempespennende!
*Epidemienes verdenshistorie* handler om pandemienes betydning for samfunnsutviklingen. Hvordan har verden forholdt seg til dem? Fra Svartedauden på 1300-tallet, til Covid-19 akkurat nå. Faget skal gi både kulturhistoriske, sosialhistoriske og medisinhistoriske perspektiver.
---
### Velge!
Det var vanskelig og velge. Med mer tid i verden, hadde jeg tatt alle tre (som er mulig, men da leser du hele tiden). Jeg er veldig interessert i norsk historie, fordi det er så interessant og vite hvorfor akkurat vi nordmenn er som vi er. Hva formet oss, hvordan ble samfunnet vårt sånn som det er i dag?
Palestina og Israel leser og hører vi om hver dag. Men hva vet du egentlig om bakgrunnen? De fleste av oss husker litt fra skolen, og det er det. Et tema som jeg tror hadde gjort meg mye bedre i stand til å skjønne hvorfor det er som det er i denne konflikten.
Men jeg valgte til slutt [[Epidemienes verdenshistorie]]. Det gjorde jeg fordi det knytter historiefaget sammen med nå - hvordan vi har det i samfunnet akkurat nå. Covid-19 har endret Norge, Europa og verden. Det fikk betydning for presidentvalget i USA, for verdenshandelen, for teknologi og nettutvikling (husker du de første møtene du hadde fra hjemmekontoret?) og det fikk betydning for hvordan vi oppfører oss i samfunnet, hvordan vi reiser og hva vi bruker pengene våre på.
---
### Hva nå?
Om du går inn på de to fagene, så kommer jeg oppdatere med endel egne notater underveis:
+ [[Oversiktsemne i eldre historie før 1750-1800]]
+ [[Epidemienes verdenshistorie]]
Jeg har også skrevet en sak om hvordan jeg har forberedt meg til studiene, og hvordan jeg organiserer alt jeg skal ha oversikt over: [[Studere historie med Obsidian]].
---