> [!info]
> kategori: [[startside]] ➔ [[Obsidian]]
> forrige: [[Bachelor i historie - første semester]]
> neste: [[Obsidian]]
Jeg tok en bachelor i historie ved Universitet i Sørøst-Norge, og brukte [[Obsidian]] for å organisere notater og alt jeg trenger av materiale.
---
### Pensum
Jeg tok to fag i første semester. Ett er obligatorisk, ett er valgfritt: Det var ikke enkelt og velge, som du kan lese om her: [[Bachelor i historie - første semester]].
Etter å ha lidd valgets kval, ble dette de to fagene jeg skal ta fram til jul:
+ [[Oversiktsemne i eldre historie før 1750-1800]]
+ [[Epidemienes verdenshistorie]]
---
### Pensum - inn i Obsidian
Det første jeg gjorde, var å se på pensum for begge fagene, som universitetet har lagt ut på nettsidene.
Pensum består av både hele bøker (på både norsk og engelsk), deler av bøker, forskningsartikler og andre artikler.
Noen av bøkene må man kjøpe, mens de kortere tingene får man som student i egne kompendium som du kan laste ned når du er logget inn på Universitetets sider.
Jeg har kjøpt noen bøker på (papir) i bokhandelen, andre på Bookis, og noen digitalt.
Og her kommer første utfordring: Enkelte bøker kan man kjøpe i nettbutikker som har anstendige formater, mens noen bare finnes låst inn i forbrukerfiendtlige formater. ^5502e4
---
### Kopibeskyttelse
Jeg piratkopierer ikke ting. Jeg laster ikke ned filmer, betaler for musikk (både streaming og nedlastinger) og jeg kjøper bøker jeg vil lese.
Men det er ekstremt irriterende når de som eier rettighetene pakker materiale inn i beskyttelse som gjør at jeg som forbruker ikke kan **jobbe** med jeg kjøper - særlig på fagbøker.
En av bøkene i pensum, var i et utrolig kronglete format, og selv om jeg hadde kjøpt den, var det all slags sperrer. Tid kastet bort, men nå er den klar til å jobbe med.
Jeg har over 500 bøker i Kindle, og et nesten like mange bøker kjøpt fra andre digitale butikker. Jeg har låst opp eller lastet ned nesten alle i formater som gjør at jeg kan jobbe med dem. Jeg har alltid ==gulet ut== i bøker jeg har, og jeg klodrer og tegner i dem. Jeg skriver også egne versjoner av det jeg skal lære, med egne ord. Da finnes de setningene og formuleringene allerede i hodet (eller i notatene) når jeg skal levere oppgaver eller skrive på nett.
Jeg har lagt inn de fleste fagbøker jeg har lest i mitt liv i [[Obsidian]]. Ikke den fulle teksten, det er ikke nødvendig. Men det jeg har markert, notater jeg har skrevet, og lenker til boka som pdf eller apper som må til for å lese de.
---
### Lagt inn i Obsidian
Så etter endel fikling, har jeg fått inn det meste av pensum til første semester, sortert på de to fagene jeg skal ta.
For faget [[Oversiktsemne i eldre historie før 1750-1800]] ser det slik ut:
---
![[pensum for oversiktsemne i historie.png]]
#bilde *Skjermbilde: Pensum for [[Oversiktsemne i eldre historie før 1750-1800]] slik det ser ut i min Obsidian*
---
### Hva er ikonene?
**Dette med egne ikoner er IKKE nødvendig. Men noe jeg gjør fordi jeg føler det gir det struktur. Så hopp gjerne over.**
---
Jeg putter på ikoner forrest i titlene på notatene, for å bedre kunne se hva de er. I starten brukte jeg emojier, men de er i farger. Og tok for mye oppmerksomhet i tekster og lister.
Så jeg har sittet på [nettsiden Graphemica](https://graphemica.com/scripts) som viser alle andre alfabeter, og funnet tegn som passer til de forskjellige tingene jeg ønsker å ha ikoner på. Dette er bokstaver eller tegn som for eksempel brukes til matte eller er tegn i andre språk. Så de vises helt fint i alle apper.
---
I pensumet, bruker jeg disse tre:
+ ■ en firkant – på alle notater som er bøker, fordi den ser ut som en bok rett og slett.
+ ▣ en firkant i en firkant – som jeg bruker på alt som er kapitler. Om jeg har bøker der jeg legger inn *hele* boka i [[Obsidian]], har jeg et notat som er selve boka, og så egne notater for hvert kapittel. Valgte akkurat dette tegnet, fordi det er en firkant i en firkant, som ga mening for meg siden et kapittel er en bok inni en bok.
+ ◳ en liten firkant i en firkant – på andre ting i pensum. De fleste av disse er kortere tekster som finnes i de kompendiumene vi får. Jeg valgte denne, fordi det er en enda mindre firkant enn den jeg bruker på kapittel. Det er fortsatt en firkant, og den er litt mindre synlig i lister, som også gir mening for meg, for bøker er mest viktig, så kapitler, så andre tekster.
---
### Dataview ❤️
For å få til listene automatisk, bruker jeg en plugin i Obsidian som heter [Dataview](https://blacksmithgu.github.io/obsidian-dataview/). Dataview er fantastisk, og Obsidian blir noe helt annet med Dataview. Du kan ==bygge databaser inni notatene== dine, og spesifisere felter i et notat, som så kan leses av andre notater. Det gir en haug med muligheter som gir deg bedre struktur. Det er nørdete, og krever at du skjønner litt kode.
Om du *ikke* har lyst til å fikle med det, kan du bare lage deg manuelle lister. Listen på bildet under, kan du legge inn manuelt, ved å lenke til de enkelte notatene. Men med Dataview er det automatisk, når det først er satt opp.
Her er deler av pensum i [[Epidemienes verdenshistorie]]:
---
![[pensum for Epidemienes verdenshistorie - utsnitt.png]]
#bilde *Skjermbilde: Pensum for [[Epidemienes verdenshistorie]] - utsnitt*
---
Det er Dataview som genererer denne listen. Koden ser slik ut:
---
![[Dataview kode pensum Epidemienes verdenshistorie.png]]
#bilde *Dataview kode pensum Epidemienes verdenshistorie*
---
### Hva gjør koden?
**Den første linjen** forteller Obsidian at nå kommer det kode, og at koden tilhører en plugin som heter Dataview.
**Den andre linjen** – TABLE WITHOUT ID – forteller Dataview at tabellen ikke skal liste ut filer sånn uten videre, men vente på beskjed om hvilke felter i notater som matcher søket, som skal vises.
*(link(file.path)) as kilde,* forteller Dataview at filen - altså notatet - skal lenkes til, men med overskriften "kilde".
Bak dette kommer tre datafelter: forfatter, status, format
Med Dataview kan du selv spesifisere felter til en database, hvor du vil i en tekst. Du kan hvor som helst skrive navnet på et felt - med to kolon rett bak - og så legge inn verdien.
Om du ikke jobber med databaser så blir det kanskje litt gresk, men la meg vise deg. På hver av notatene for pensum skriver jeg følgende (eksempel):
---
![[eksempel på felter i dataview.png]]
#bilde *Skjermbilde: Eksempel på definering felter med verdier i Dataview*
---
### Felter i Dataview
Om du skriver inn koden i bildet over, så forteller du Dataview at feltet status har verdien **status/ikkelest** og feltet pensum har verdien **side 15–181**.
Du kan definere så mange felter du vil, i hvilke notater du vil, og fylle de med det innholdet du vil.
Når du lister opp notater i en tabell, så vil Dataview plukke med seg verdiene for disse feltene fra alle notater som har de kriterier som du setter for visningen av tabellen.
---
**Den tredje linjen**, den som begynner med "FROM" forteller Dataview fra *hvilke* av notatene den skal vise data. Om jeg ikke hadde med denne, ville den tatt ALLE notatene mine. Og det vil jeg ikke.
Derfor har jeg lagt på en hashtag på samtlige notater som er bøker, kapitler eller andre ting som er pensum.
Hashtags i [[Obsidian]] er hierarkiske. Så du kan ha så mange ledd du vil nedover.
Universitetet i Sørøst-Norge har koder på fagene sine, så da bruker jeg de i hashtaggene.
Alle bøker som er pensum i et eller annet får da hashtaggen **pensum**, alle som er [[Bachelor i historie - første semester|pensum høsten 2022]] får hashtaggen **pensum/HØ2022**, og alle som er pensum i [[Epidemienes verdenshistorie]] får hashtaggen **pensum/HØ2022/HI-EPI1200**.
---
**Den nest siste linjen** forteller Dataview at den ikke skal vise en mal jeg har for bøkene. Den dukket opp i listen fordi den har med hashtaggen **pensum/HØ2022/HI-EPI1200**. Du kan bruke where og !contains for å ekskludere filer fra tabeller. Om du kjenner til regexmatch, kan du også bruke dette til å både legge til og ekskludere notater. Men det får jeg forklare en annen dag.
---
**Den siste linjen** forteller Dataview at tabellen skal sorteres etter filnavn. Om jeg heller vil sortere på noe annet, går det fint og endre.
Om jeg for eksempel skriver
*SORT file.ctime DESC*
…så ville den sortert etter når notatene ble laget, i omvendt rekkefølge, altså den nyeste først.
---
### Forfatter
Som du ser, står det bare forfatter på noen av notatene. Det kommer jeg legge på etterhvert. Det var ikke umiddelbart klart fra timeplanen hvem som er foreleser for alle forelesningene, så der må jeg vente med å legge inn informasjon.
Jeg har notater for alle kontaktene mine i [[Obsidian]], fra venner og familie, til kollegaer og historiske personer. Der legger jeg inn den informasjonen som du vanligvis har i en adressebok på telefonen din. Men siden et notat i Obsidian kan vise alt som lenker til det, vil du også se alle lenker - samt en graf for personen.
Her er for eksempel grafen for Napoléon Bonaparte.
---
![[Local graph på Napoléon.png]]
#bilde *Skjermbilde: Local graph på Napoléon i min [[Obsidian]]*.
---
Det er altså rundt 40-50 notater i arkivet mitt, som lenker til Napoléon, hver av dem representert med en prikk på bildet.
De gule prikkene er datoer i året. Jeg har 366 notater for dette, en for hver dag i året. Der står det hvem som har bursdag, jeg kan se hva jeg har gjort på den datoen tidligere, og jeg bruker Wikipedia og andre kilder til å legge inn historiske ting som skjedde denne dagen.
De røde prikkene er personer, de grå prikkene *vanlige* notater.
Så når du ser *"James Cooks første reise"* oppe til venstre, med *"1821"* og *"10-15"* rundt, så betyr det at det er lenker til Napoléon fra både notatet om James Cooks første reise.
Om du lurte: Forbindelsen her, er at James Cook stoppet på St. Helena, i april 1771, for å proviantere - derfor er det lenket til Napoléon), til notatet *"1821"* - som er et notat for året 1821 (jeg har ett notat pr år fra 1450 opp til i dag), og til datoen 15. oktober, altså *10-15*.
ALLE notater i [[Obsidian]] har en slik lokal graf. Og du ser det her på nettsiden min også. Ute til venstre skal det være en graf med alle notater som lenker til og fra dette du leser nå. Såvidt jeg kan se, vises bare dette på desktop, så om du leser på mobil, sjekk gjerne ut notatene mine på desktop også!
---
### Pensum
Den siste kolonnnen i tabell er *pensum*, som er et felt i Dataview der jeg skriver inn hva som er pensum. På noen bøker er det bare deler som er pensum osv. Alt dette er bare kopiert fra pensumlistene på skolen.
---
### Hvorfor??
==Men hvorfor alt dette bryderiet? Kan jeg ikke bare se pensumlisten på USNs nettside, og så lese det som står på listen?==
Njæ, sikkert. Men nå har jeg det i mitt system, det virker uansett om internett er oppe eller ei, jeg har så godt som alle bøkene digitalt, lagret på min egen maskin, og jeg kan lenke hit og dit som jeg vil.
**Dessuten kan jeg lenke bøker og kapitler til hver forelesning. Da vet jeg hva jeg må forberede meg på, hva jeg bør lese/ha lest, og jeg finner alt jeg trenger for oppgaver og innleveringer enkelt.**
Jeg abonnerer selvsagt på timeplanen i kalender-appen min, samt at jeg har de appene som universitetet bruker.
Slik ser forelesningene ut (ikke alt er lagt inn):
---
![[Oversikt forelesninger.png]]
#bilde *Oversikt over forelesninger*
---
### Tema
Som du ser, har jeg har lagt til både klokka, tema og foreleser som felter. Det fungerer på samme måte som i det jeg har skrevet om Dataview og pensum lengre opp.
På hver enkelt notat for en forelesning, har jeg hashtaggen forelesning, og felter for klokka, tema og foreleser. Begge fagene har en struktur med temaer, så da har jeg innført tema som en egen ting i notatene mine. Det gir meg bedre oversikt og kan knytte enkeltnotater, forelesninger og pensum til et tema.
Slik ser det ut inne på et av temaene, med både forelesninger og andre notater lenket:
---
![[Eksempel på tema-notat.png]]
#bilde *Skjermbilde: Eksempel på tema-notat*
---
### Mer ikoner
Jeg har egne ikoner på forelesninger og temaer også:
+ △ for forelesninger. Ser ut som et telt, der folk møtes. Jeg bruker et lignende tegn for alle møter på jobben: ▲
+ ◆ for temaer, med formen som forkjørsvei-skiltet bruker. Ga en slags mening som ikon for tema. Og er en bok som bare er vridd litt.
Som jeg skrev lengre opp: Du må ikke ha ikoner på notatene dine. Jeg gjør det fordi jeg føler det gir bedre oversikt. Og det gjør det lettere når man sorterer alfabetisk.
---
### Forelesningene
Her er et eksempel på notatet for en forelesning:
Jeg har lagt den inn med dato i tittelen (som jeg også gjør med møter), har puttet på metadata i feltene, slik at Dataview plukker opp notatene på de riktige stedene - og jeg har lenket til de fem tingene i pensum som forelesningen handler om:
---
![[eksempel på en forelesning.png]]
#bilde *Skjermbilde: Eksempel på en forelesning*
---
### Hvordan jeg forbereder meg til en forelesning
**Noen dager før en forelesning, går jeg gjennom pensumet, leser det som Universitetet har sagt er pensum til forelesninger, skriver egne sammendrag på norsk – og et sammendrag med egne ord for denne forelesningen.**
Jeg leser på studentweb om foreleseren har lagt til noe mer om hva det skal handle om, og jeg prøver forutse hva overskriftene hen kommer bruke vil være, og allerede før forelesningen svare på de selv. Dermed kan jeg bare "rette" meg selv når jeg faktisk ser forelesningen på nett.
Jeg oppdaterer også temaet som forelesningen er en del av, og prøver sette ting i en større sammenheng.
---
### Utenfor pensum?
Jeg kommer også skrive egne notater og betraktninger som ikke nødvendigvis er ting som henger direkte sammen med oppgaver og pensum. Det gjør jeg fordi jeg vil knytte sammen det jeg lærer i dette studiet med andre ting jeg kan eller er interessert i.
**Et eksempel** kan være at jeg har lagt inn notater i Obsidian for alle filmer jeg kan huske å ha sett på tv eller kino.
Siden denne forelesningen handler om AIDS, kunne det være at jeg ser om igjen filmen [Philadelphia](https://no.wikipedia.org/wiki/Philadelphia_(film)) med blant andre Tom Hanks og Densel Washington, som handlet om en mann som blir HIV-smittet og utvikler AIDS.
Det vil jeg ikke nødvendigvis blande inn i oppgaver og sånt, men for meg som vil lære og skjønne mer, gir det mening. Kanskje jeg ser en måte regissør Jonathan Demme bruker kamera for å uttrykke Tom Hanks redsel og frustrasjon over sykdommen på? Da skriver jeg et notat om dette, som jeg knytter til et samlenotat jeg har om "måter å fortelle en historie på" - der jeg samler ideer og metoder for å ta bilder på film.
---
### Et større bilde
Og her kommer jeg (til slutt - imponert at du henger med fortsatt) til det viktigste: Det store bildet.
**Alt jeg lærer, prøver jeg hekte sammen med andre ting jeg kan.**
I arkivet mitt har jeg som sagt alle [[film|filmer]] jeg har sett, jeg har artikler om dramaturgi, klipp, lys og lyd, jeg har masse om [[sosiale medier]] (naturlig nok), jeg har historie, forskning, personlige skriblerier, kontaktene mine, manus til ting jeg lager på jobb, masse om musikk jeg hører på, ting jeg tar vare på om politikk, reiser, verden og livet.
Ved å studere, og å ha alt sammen på ett sted og ikke minst at alt kan lenkes med alt - i [[Obsidian]] - så får jeg en større forståelse for hvordan ting - og meg selv - er. Obsidian hjelper meg til å forstå, fordi det funker på mange måter som [[hjernen]]. Alt henger sammen.
---
### Selve faget
Etterhvert som studiene er kommet i gang, vil jeg skrive om selve studiet - og ikke bare hvordan studere. Kommer ikke poste alt her, men ting jeg tror flere kan ha glede av.
Og enda en gang: Bare [[kontakte meg|kontakt meg]] om det er noe som helst du lurer på.