> [!info] > kategori: [[startside]] ➔ [[sosiale medier]] ➔ [[En bok om sosiale medier]] > forrige: > neste Jeg jobbet i NRKs promo-redaksjon i mange år, både som ansvarlig for avdelingens redigeringsutstyr, og som promo-produsent. Sjefen min, Hans Mebust, pleide ofte si: > What's in it for me? Om noen lagde en reklame for et tv-program (en promo), som ikke var helt forståelig, så kom det alltid dette fra Hans. Det er selvsagt ikke hans (pun intended) uttrykk; man sier det ofte på engelsk. Men det blir ikke noe dårligere av det. For det er etter min mening det du må spørre deg for hver eneste ting du gjør i [[sosiale medier]]. Og du må svare på spørsmålet også - som du er kunden/brukeren/den som ser det du lager i feeden eller storyen sin: > Hva skal jeg med dette? Om du bare klarer å svare på dette, så har du tatt det viktigste steget. Det gjelder uansett om selskapet der du jobber har verdens beste kommunikasjonsplan, visjon, handlingsplaner, publiseringskalendere og malverk – eller du starter absolutt fra bunnen av, med ingenting: Hva skal jeg med dette? --- Gjør det til en [[vaner|vane]], at det er like selvfølgelig som å vaske hender når du har vært på do, eller ta med mobilen når du drar hjemmefra. Noe du ikke tenker at du må gjøre, men gjør det hele tiden uansett. --- Jeg har jobbet i NRK i mange år, både i radio, tv og med nett, jeg har jobbet som konsulent/rådgiver i mediebyrå, hatt ansvaret for [[sosiale medier]] for VG, Hurtigruten og Vy - og jeg har hatt en haug med kunder fra startups til flere av Norges største banker. Alle stedene har jeg alltid stilt meg spørsmålet til Hans. > What's in it for me? Det skjer enda slik at jeg noen ganger må stoppe, og lete etter svaret. Når jeg ikke finner det, "rykk tilbake fire ruter". --- Men nå foregriper jeg ting! Mer om det i første kapittel - som heter [[strategi]].